lördag 26 november 2016

The Fever Code - James Dashner

Titel: The Fever Code
Författare: James Dashner
Serie: The Maze Runner #5
Sidor: 344

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

Once there was a world’s end.
The forests burned, the lakes and rivers dried up, and the oceans swelled.
Then came a plague, and fever spread across the globe. Families died, violence reigned, and man killed man.
Next came WICKED, who were looking for an answer. And then they found the perfect boy.
The boy’s name was Thomas, and Thomas built a maze.
Now there are secrets.
There are lies.
And there are loyalties history could never have foreseen.
This is the story of that boy, Thomas, and how he built a maze that only he could tear down.
All will be revealed.
 


The Maze Runner serien är något av en favorit hos mig, men tyvärr gillade jag inte alls prequel boken The Kill Order. Mina förväntningar på The Fever Code har därför varit lite si och så, men jag kände ändå att jag ville läsa den. Och jag kan glatt meddela att jag tyckte så mycket om den.

Här handlar det om allt som hände innan och under själva Labyrinten byggdes. Man följer de gamla karaktärerna från serien, och även här är det ur Thomas perspektiv det berättas. Vilket jag älskade. Jag hade en hel del frågor som jag inte riktigt tyckte fick sina svar i originaltrilogin, och jag är oerhört nöjd att jag vet så mycket mer nu. Trots att inte samma intensitet uppnås här, så var jag ändå väldigt glad att följa Thomas och gängets liv under åren. Och vissa scener var grymt spännande så visst fanns det en blandning av både spänning och "vanligt" liv. Slutet var dessutom helt mind blowing och fick mig att se serien i ett helt nytt ljus, samtidigt som att jag känner att jag måste läsa om den snart för att se om jag har missat några ledtrådar.

Så till några spoilers, markera för att läsa:
- Åh, snälla James Dashner. Sluta plåga min stackars Newt. Hela hans historia gör mig så ledsen. Att Lizzy/Sonya var hans syster och fanns i den andra labyrinten. Föräldrarna. När han hoppade från väggen. Det är så mycket, och det blir bara ännu sorgligare när jag redan vet att han dör i slutet.
- Att de hade den där vänskapen redan från början var bara så himla fint. Och Thomas och Chucks relation som var så mycket större än vad man hade trott.
- Jag hade blandade känslor för Ava Paige under seriens gång, men framåt slutet här så tycker jag bara att hon är en hemsk, hemsk människa. Om jag förstår det rätt så har man alltså kunnat flytta alla immuna redan från början, och hela experimentet är egentligen bara att de vuxna försöker rädda sig själva. För Thomas har ju rätt, det finns inget botemedel..inte på det sättet WICKED försöker få fram ett på åtminstonde.
- Och slutet. Med Teresa. Att hon förrådde honom. Och sedan själv har kvar alla minnen (tillsammans med Aris). Fanns det några ledtrådar om det? Har jag missat något? Det ger liksom ett helt nytt perspektiv på hela serien!
spoilers slut.

The Fever Code innehöll nog det mesta jag hade hoppats på, och jag tycker defintivt att de flesta av mina frågor har fått sina svar. Det fanns en del saker jag inte såg komma alls (slutet!), och jag rekommenderar definitivt den här boken till alla som läst The Maze Runner trilogin.


8,5 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar