lördag 4 mars 2017

Minirecensioner: 2x Sara Ohlsson

Titel: Ingen normal står i regnet och sjunger
Författare: Sara Ohlsson
Serie: -
Sidor: 217

Varför finns det inga kvinnliga trubadurer? Varför är det alltid Ella som ska skriva när det är grupparbete? Varför förväntas tjejer vara på ett sätt och killar på ett annat, och hur gör en egentligen för att vara tvärtom? Och om kärleken är som ett elstängsel och elstängslet redan är ihop med någon och någon är ens bästa vän i hela världen. Hur gör en då? 


Sara Ohlsson ingår i mitt försök att läsa fler svenska ungdomsböcker. Jag lånade hem både Ingen normal står i regnet och sjunger och Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag före jul, men sedan tappade jag suget lite. Nu har jag dock äntligen tagit tag i Ingen normal står i regnet och sjunger, och jag måste säga att det var en riktig överraskning.

Jag fastnade direkt för både handlingen och karaktärerna, och jag läste, läste, läste. Så himla supermysig och gripande. Ett stort plus också för sättet hbtq ämnet behandlas. Helt naturligt och utan drama. Jag är riktigt imponerad av den här boken, och ser verkligen fram emot att läsa mer av Sara Ohlsson. Rekommenderas varmt!


8 / 10

Titel: Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
Författare: Sara Ohlsson
Serie: -
Sidor: 299

Jag inser att jag legat naken och tätt intill, varm och yrvaket glad. Och medan jag fnissat av hans kittlande andedräkt har han tänkt att han inte längre vill.

Olivia är dumpad. John vill inte längre vara ihop och hon fattar inte hur hon ska kunna överleva ensam. Vem är hon utan John, utan det perfekta förhållandet? Är hon verkligen en sån som bara kysser den hon älskar? Eller är det så enkelt som Danijel säger att man ska skratta när man är glad, skrika när man är arg och ligga när man är kåt?


Efter att ha tyckt så mycket om Ingen normal står i regnet och sjunger så dröjde det bara ett par dagar innan jag plockade upp Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag. Tyvärr fastnade jag inte lika mycket för den dock, mest för att jag inte riktigt förstår vilket budskap den skulle sända?

Hela boken kändes så full av ångest, och jag hade lite svårt för det hela. Olivias reaktion efter att John hade gjort slut var lite för mycket för min del och jag hade definitivt velat att hon skulle ha lite mer självrespekt. Jag är också tveksam över vilket budskap bpken skulle sända? Jag tycker att det skulle vara jättebra om man ville visa att tjejer också har rätten att ligga runt om man känner för det, men Olivias ångest efter varje gång var inte direkt hälsosamt. Och det gör mig både förvirrad och kluven. Så därför känner jag att Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan var en helt okej bok, men kanske inte direkt en bok i min smak. Tyvärr.



4,5 / 10

4 kommentarer:

  1. Blev också besviken på Jag är tyvärr död, har inte gett Ohlsson något mer försök efter det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var inte alls en bok för mig. Men Ingen normal.. var så hilma mycket bättre. Jag rekommenderar den gärna om du vill ge henne en ny chans. :)

      Radera
  2. Jag har varit nyfiken på Ingen normal står i regnet och sjunger" när jag sett den i bokaffärer. Blir ännu mer sugen nu! :) Synd med den andra boken dock :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen normal.. var riktigt bra. Tycker helt klart att du ska ge den en chans. Väldigt besviken på Jag är tyvärr.. dock, men det är ju sånt som händer. :)

      Radera