måndag 17 oktober 2016

The Beauty of Darkness - Mary E. Pearson

Titel: The Beauty of Darkness
Författare: Mary E. Pearson
Serie: The Remnant Chronicles #3
Sidor: 679 

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.  

Lia has survived Venda—but so has a great evil bent on the destruction of Morrighan. And only Lia can stop it.

With war on the horizon, Lia has no choice but to assume her role as First Daughter, as soldier—as leader. While she struggles to reach Morrighan and warn them, she finds herself at cross-purposes with Rafe and suspicious of Kaden, who has hunted her down.

In this conclusion to the Remnant Chronicles trilogy, traitors must be rooted out, sacrifices must be made, and impossible odds must be overcome as the future of every kingdom hangs in the balance.


Det här är något av en favoritserie för mig, och väntan på den tredje och avslutande delen har varit aningen outhärdlig. När jag väl fått hem den så valde jag dock att avvakta några veckor med att läsa den, jag ville att tillfället skulle vara perfekt. Äntligen kom dock den dagen, och jag är så nöjd med avslutningen som är The Beauty of Darkness.

Handlingen var superb. Verkligen alldeles fantastisk. Det är så mycket som pågår, och trots att den kan te sig lite långsam emellanåt, så är ändå spänningen på topp och det var nästan omöjligt at sluta läsa. Alla planer, alla twister, Lia som en komplett badass warrior princess. Allt vara bara SÅ bra. Jag var aningen orolig ett tag i början dock, när det kändes som att alla karaktärer hade gjorde en helomvändning och jag undrade vad i helvete det vad som pågick? Men lyckligtvis så skärpte de till sig till sist. Slutet var enastående, och när jag läste sista sidan så var jag helt överlycklig. Det var så rätt för serien, och jag är så himla nöjd!

Av karaktärerna så älskar jag Lia. Hennes intelligens är beundransvärd, och jag gillar att hon kämpar för att få det hon vill. När det kommer till killarna så har Rafe alltid varit min favorit, och jag har inte alls varit särskilt förtjust i Kaden. Och det är allt jag tänker sig utan att spoilermarkera, så vill du veta mer om hur det slutar så är du nu varnad --> Lia & Rafe har alltid varit som mitt endgame, men jag måste säga att jag var riktigt, riktigt orolig ett tag. Särskilt när Rafe höll på och skulle bestämma
över Lia (vilket inte alls kändes som honom). Och Kaden som jag tyckt väldigt illa om växte till sist i mina ögon här. Men jag är ändå glad att Lia och Rafe till sist fick varandra, och jag är helt okej med Kaden och Pauline tillsammans
. spoilers slut.

The Beauty of Darkness var en fantastisk serieavslutning, och jag kunde inte var gladare. Serien är helt klart en av mina favoriter inom high fantasy, och jag rekommenderar den mer än gärna.



9 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar