lördag 1 oktober 2016

Månadssammanfattning: September 2016

Lästa böcker:

Älvprinsen av Kazu Kibuishi 
Flykten från Lucien av Kazu Kibuishi
Eldfågeln av Kazu Kibuishi
The Assassin's Blade av Sarah J. Maas*
Throne of Glass av Sarah J. Maas*
Crown of Midnight av Sarah J. Maas*
Heir of Fire av Sarah J. Maas*
Queen of Shadows av Sarah J. Maas*
Empire of Storms av Sarah J. Maas
Vi är en av Sarah Crossan 
I Hate Fairyland av Skottie Young 
American Monsters av Derek Landy 
Wendigons förbannelse av Rick Yancey
As I Descended av Robin Talley 
Nevernight av Jay Kristoff 
My Lady Jane av Cynthia Hand, Brodi Ashton & Jodi Meadows 
And the Trees Crept In av Dawn Kurtagich
The Beauty of Darkness av Mary E. Pearson
The Queen of Blood av Sarah Beth Durst
Astrid Lindgren av Agnes-Margrethe Bjorvand & Lisa Aisato
Sedan du försvann av Morgan Matson**
A Shadow Bright and Burning av Jessica Cluess
Furthermore av Tahereh Mafi
Six of Crows av Leigh Bardugo*

*omläsning
**omläsning, men på svenska den här gången

Antal: 24
Omläsningar: 7
Mellanböcker/noveller: 5 i The Assassin's Blade
Comics/graphic novels/manga: 4
Svenska: 7
Engelska: 17
Snittbetyg: 8.38

Bästa bok: Empire of Storms av Sarah J. Maas
Sämsta bok: -
Största överraskning: My Lady Jane av Cynthia Hand, Brodi Ashton & Jodi Meadows
Största besvikelse: And the Trees Crept In av Dawn Kurtagich


Kommentar: September har varit en månad med både upp och nedgångar på det privata planet. Hälsan har inte varit den bästa, och jag var hemma från jobbet en vecka. Men personligt anser jag mig ha utvecklats mycket, och just nu är jag jäkligt stolt över mig själv. Så det känns bra. När tröttheten sätter in dock så läser jag. Och ju tröttare jag blir, desto mer ord trycker jag in i huvudet. Så det är inte så konstigt att jag har hunnit med en jäkla massa böcker. Och alla har varit bra! Bäst var givetvis Empire of Storms av Sarah J. Maas. Vilket jag hade förväntat mig. Andra favoriter den här månaden var bland andra Nevernight av Jay Kristoff, The Beauty of Darkness av Mary E. Pearson och American Monsters av Derek Landy.
Månadens överraskning blev My Lady Jane av Cynthia Hand, Brodi Ashton & Jodi Meadows, som var fantastiskt charmig och rolig. Även Astrid Lindgren av Agnes-Margrethe Bjorvand & Lisa Aisato hade dock passat in på den här punkten. Största besvikelsen blev And the Trees Crept In av Dawn Kurtagich, vars slut höjde den betydligt i mina ögon, men där jag ändå hade förväntat mig mer efter att ha älskat författarens debutbok så himla mycket. Tråkigt, men sånt som händer.

I Oktober så planerar jag först och främst att läsa Crooked Kingdom av Leigh Bardugo(!!!), vilken jag har ytterst höga förväntningar på. Även Rick Riordans The Hammer of Thor står högt på att läsa listan. Annars tänker jag mest ta det som det kommer, och hoppas på en till bra läsmånad.

Vilken var din favoritbok i September? Vad ska du läsa i Oktober?

2 kommentarer:

  1. Härlig läsmånad, men låter mindre roligt att du inte har mått så bra, hoppas du mår bättre snart! <3

    SvaraRadera