torsdag 29 september 2016

Sedan du försvann - Morgan Matson

Titel: Sedan du försvann
Författare: Morgan Matson
Serie: -
Sidor: 347
Recex: Ja

Det var Sloane som lyckades dra Emily ur hennes blyga skal och få livet att kännas spännande. Men precis innan det som skulle bli den mest episka sommaren någonsin… försvinner Sloane!

Allt hon lämnar kvar är en Att göra-lista med tretton Sloane-aktiga uppdrag som Emily normalt aldrig skulle fått för sig att göra. Men tänk om uppdragen kan hjälpa henne att återfinna sin bästa vän?

Palla ett äpple mitt i natten?

OK, det är ju rätt enkelt.

Dansa till gryningen?

Visst. Varför inte?

Kyss en främling?

Hmmm…

Emily har nu den här (oväntade) sommaren på sig – med den (totalt oväntade) hjälpen från Frank Porter – att bocka av sakerna på Sloanes lista. Vem vet vad hon kommer att upptäcka…?

Bada naken?

Vänta lite… vadå? 

Först och främst vill jag ge ett stort tack till Modernista för recensionsexemplaret; tack så mycket!

Jag har redan läst och recenserat den här boken när den kom på engelska, 2014, men efter att ha fått den hemskickad som recex så blev jag jättesugen på att läsa den igen. Vilket jag gjorde nästan på en gång, och jag kan glatt säga att jag tyckte nog till och med att den var lite bättre nu än vad jag tyckte första gången jag läste den.

Handlingen är väldigt somrig och mysig, och det är svårt att inte bli fängslad av Emilys öde när hennes bästa kompis helt plötsligt försvinner, och det enda hon har är en lista med saker som Sloane vill att hon ska göra för att komma ut ur sitt skal lite mer. Just saknaden efter bästa kompisen är väldigt påtalig, och jag kan inte låta bli att tycka att det är väldigt egoistiskt av Sloane att inte berätta för Emily vart hon har tagit vägen. I övrigt så finner jag Sedan du försvann att vara väldigt charmig. Jag gillar Emilys utveckling, nya vänner, och att se henne bocka av listan punkt för punkt är väldigt roande.

När det kommer till karaktärerna så gillar jag Emily, men mer i slutet än i början. Jag förstår hur uppslukande en vänskap kan vara, och hur hemskt det är att bli lämnad ensam, men jag önskar ändå att hon kunde ha lite mer självförtroende. Karaktärsutvecklingen är dock superb, så stort plus för den. Jag är inte helt förtjust i Sloane, just av anledningen jag nämnde ovan, men jag är ändå glad att det slutar som det gör. Även Frank (relationen mellan honom och Emily är så väldigt fin) och bi-karaktärerna är rätt härliga.

Det enda jag har att klaga på är att slutet är lite för abrupt. Jag hade velat ha åtminstonde ett kapitel till, eller en kort epilog. Bara liiiite till. Men annars så finner jag Sedan du försvann att vara en riktigt mysig contemporary, och en jag gärna skulle rekommendera.


7,5 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar