fredag 23 september 2016

Batman: Arkham Asylum - Grant Morrison

Titel: Batman: Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth
Författare: Grant Morrison, Dave McKean (illustrations)
Serie: Batman
Sidor: 232

The inmates of Arkham Asylum have taken over Gotham's detention center for the criminally insane on April Fool's Day, demanding Batman in exchange for their hostages. Accepting their demented challenge, Batman is forced to endure the personal hells of the Joker, Scarecrow, Poison Ivy, Two-Face and many other sworn enemies in order to save the innocents and retake the prison. During his run through this absurd gauntlet, the Dark Knight's must face down both his most dangerous foes and his inner demons. 

Jag och Batman har ett ganska komplicerat förhållande. Å ena sidan älskar jag honom, och å andra sidan...så gör jag inte det. Det är svårt att förklara, och jag vet nog inte riktigt själv varför jag känner som jag gör. Jag kan dock inte komma ihåg att jag någonsin har läst om honom i serieformat, och när jag väl fick för mig att ge det en chans så var Arkham Asylum helt klart det som lockade mig mest (det är ju något särskilt med Arkham). Vad jag tyckte kommer här nedanför.

Nu i efterhand kanske inte Arkham Asylum var det bästa att börja med. Missförstå mig inte, för att jag tyckte väldigt mycket om den. Men samtidigt så kräver den sin läsare. Själva handlingen hade jag inga problem med, och jag älskade djupdykningen i Batmans psyke, alla skurkar (allra helst Jokern), och bakgrundshistorien om Amadeus Arkham var oerhört fascinerande. Det jag istället hade problem med var Dave McKeans abstrakta bilder, och ett par gånger hade jag svårt att sätta ihop bilderna med handlingen. Därför var det tur att hela Morrisons manuskript fanns med i slutet av utgåvan, och jag upptäckte där att jag missat ett par saker från bilderna. I övrigt så tyckte jag också att det var lite svårt att läsa Jokerns repliker, och jag kom därför av mig ibland när jag var tvungen att hitta bättre lyse/vinkla tidningen/kisa med ögonen för att se vad som stod.

Batman: Arkham Asylum var inte alltid helt lättläst, men den var definitivt värd det. Gillar man det mänskliga psyket, galenskaper och Alice i Underlandet så är det helt klart ett måste på att läsa listan. Mitt förhållande med Batman fortsätter att vara komplicerat (kanske ännu mer eftersom det här inte är den vanliga bilden av honom), men jag vill helt klart läsa mer!
 

8 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar