torsdag 11 augusti 2016

Just Listen - Sarah Dessen

Titel: Just Listen
Författare: Sarah Dessen
Serie: -
Sidor: 371

Last year, Annabel was "the girl who has everything" — at least that's the part she played in the television commercial for Kopf's Department Store.

This year, she's the girl who has nothing: no best friend because mean-but-exciting Sophie dropped her, no peace at home since her older sister became anorexic, and no one to sit with at lunch. Until she meets Owen Armstrong.

Tall, dark, and music-obsessed, Owen is a reformed bad boy with a commitment to truth-telling. With Owen's help, maybe Annabel can face what happened the night she and Sophie stopped being friends.
 


Jag har tidigare läst två böcker av Sarah Dessen (Mycket mer än så & The Truth About Forever), men efter att ha blivit riktigt besviken på den ena (TTAF), så har jag i princip inte haft någon lust att ge henne en ny chans. Just Listen har stått oläst i hyllan i flera år, men äntligen kände jag att det var dags att ge den en chans. Och jag kan glatt säga att jag tyckte så mycket om den.

Handlingen är aningen allvarligare här än vad den varit i de andra av Dessens böcker som jag läst, och den påverkade mig mycket. Annabels hemligheter och tystnad, Whitneys ätstörning och systrarnas relationer var alla något som fick mig att storgråta i slutet. Jag förväntade mig mer sommar och mys, och blev väldigt överraskad över bokens lite mörkare ton. Men på ett mycket positivt vis, och Just Listen är, just därför, min favorit av Dessens böcker än så länge.

När det kommer till karaktärerna så är Annabel kanske min raka motsats, men jag tyckte ändå mycket om henne. Jag gillade dessutom både Kirsten och Whitney. Owen var jättecharmig, och jag älskade relationen och kemin mellan honom och Annabel. Och Mallory var superhärlig, förmodligen min favorit utav dem alla.

Just Listen var en positiv överraskning, och jag kan garantera att det kommer inte att dröja lika länge innan jag läser min nästa Sarah Dessen bok. Rekommenderas gärna. 


8 / 10 

2 kommentarer:

  1. Har läst alla Dessens böcker och gillar du lite allvarligare teman kan jag rekommendera Dreamland som jag blev väldigt berörd av.

    PS förstås fortf inte hur du kan ogilla TTAF som jag älskade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dreamland är jag jättesugen på att läsa. Hoppas på att kunna göra det inom en snar framtid. :)
      Haha, nej. Jag är nog ganska ensam om det. Jag vet inte om det var förväntningarna som ställde till det, men jag var bara så besviken på TTAF. Fast alla andra verkar ju älska den.. :P

      Radera