lördag 16 juli 2016

Poppy Pym & Faraos förbannelse - Laura Wood

Titel: Poppy Pym & Faraos förbannelse
Författare: Laura Wood
Serie: Poppy Pym #1
Sidor: 320
Recex: Ja

Poppy Pym var fortfarande en bebis när hon övergavs av sina föräldrar och lämnades till en kringresande cirkus. Men där fick hon en underbar uppväxt, omgiven av akrobater, trapetskonstnärer, jonglörer och den karismatiska ledaren Madame Pym.

När hon fyller elva bestämmer dock hennes cirkusfamilj att det är dags för Poppy att få en mer traditionell utbildning, och skickar henne till den snofsiga internatskolan St Smithens. Först trivs Poppy inte alls - skolan är raka motsatsen till den härliga tillvaron på cirkusen.

Men när en antik egyptik ädelsten blir stulen börjar det hända saker på skolan: mystiska saker, och otäcka saker! Poppy kallar samman hela sin cirkusfamilj för att tillsammans med dem leta rätt på ädelstenen och få slut på farligheterna - men kommer de att hinna? Eller kommer de alla att drabbas av Faraos förbannelse?
 


Först och främst vill jag ge ett stort tack till Modernista för recensionsexemplaret; tack så mycket!

Poppy Pym och Faraos förbannelse var ett oväntat recensionsexemplar från Modernista, men ändå en bok jag varit nyfiken på sedan jag först såg den i deras katalog. Förväntningarna var lite halvhöga, sådär, och jag fann att jag gillade denna bok mycket.

Handlingen var supercharmig. Jag gillar hur det känns lite tvärtemot (precis som Poppy beskriver det), att Poppy är uppväxt på cirkusen, och nu ska gå i en vanlig skola. Jag gillade mysteriebiten, trots att det var rätt lätt att lista ut vem den skyldiga var, och Poppys nya liv i den vanliga världen var väldigt underhållande. En snabbläst och spännande bok, som fick mig att sitta med ett leende på läpparna under hela läsningens gång.

Jag tyckte mycket om Poppy, Ingrid och Kip. En härlig trio, som kompletterade varandra bra och som ofta fick mig att skratta. Poppys cirkusfamilj var dessutom vansinnigt charmanta, och  telefonsamtalen och breven från dem var något av det bästa med boken.

Poppy Pym och Faraos förbannelse var så mysig. Spännande och charmig, och jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan nästa bok blir översatt. Jag vill gärna läsa mer om Poppy Pyms äventyr. Rekommenderas varmt. 
 

7,5 / 10 

2 kommentarer:

  1. Låter jättemysig! Och grymt charmigt omslag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den var så mysig. Hoppas du får läsa den någon gång. :)

      Radera