tisdag 26 juli 2016

Fellside - M.R. Carey

Titel: Fellside
Författare: M.R. Carey
Serie: -
Sidor: 486

Jess Moulson is convicted of murder. But it's a murder she can't remember committing.

Nothing is quite clear from the drug-fuelled night when a blaze set in her apartment killed the little boy upstairs. But when the media brands Jess a child killer, she starts to believe it herself.

Now she's on her way to Fellside, the biggest, most formidable women's prison in Europe, standing in the bleak Yorkshire moors.

But Jess won't be alone in her prison cell. Lurking in the shadows is an unexpected visitor... the ghost of the ten-year-old boy she killed. He says he needs her help - and he won't take no for an answer.
 


Jag har tidigare läst, och älskat, The Girl with All the Gifts av M.R. Carey, så givetvis var jag väldigt nyfiken på hans nya bok, Fellside. Och jag måste säga att den överträffade alla mina förväntningar...

Handlingen var vansinnigt intressant, och spännande. Trots att den berättas i en ganska långsam takt. Jess blir dömd för mord, och hamnar på
fängelset Fellside. Som visar sig vara oerhört korrupt. Det var sjukt obehagligt att se hur snabbt vissa människor kunde tappa all sin moral. Dessutom gillade jag mysteriet med hurvida Jess var skyldig eller inte mycket, och de paranormala aspekterna av berättelsen var fantastiska.

Karaktärerna var alla intressanta, men de flesta hade jag svårt att tycka om. Boken berättas ur flera olika perspektiv, men det största är Jess. Och det kanske inte var så konstigt att hon var min favorit. Det fanns några fler jag tyckte mycket om, men inte förrän i slutet, och på grund av spoilers så vill jag inte nämna några namn.

Slutet var både spännande och oväntat, och i mina ögon gav det boken det där lilla extra. I överhuvudtaget var Fellside en mäkta imponerande läsupplevelse, och en jag absolut älskade. Rekommenderas varmt, allra helst till dig som inte har något emot en liten långsammare takt. 


9 / 10

6 kommentarer:

  1. Wow, vilket bra betyg! :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du gillade den så mycket, jag måste ta och köpa hem den här snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev själv positivt överraskad. Tyckte att den var helt fantastisk. Så hoppas att du också får läsa den snart, och att du tycker om den. :)

      Radera
  3. Låter som ett grymt spännande och intressant bokupplägg. Blir så nyfiken! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här var fantastiskt bra. Rekommenderar den mer än gärna. :)

      Radera