torsdag 5 maj 2016

Written In Red - Anne Bishop

Titel: Written In Red
Författare: Anne Bishop
Serie: The Others #1
Sidor: 487

Enter a world inhabited by the Others, unearthly entities - vampires and shape-shifters among them - who rule the earth and whose prey are humans.

As a cassandra sangue, or blood prophet, Meg Corbyn can see the future when her skin is cut - a gift that feels more like a curse. Meg's Controller keeps her enslaved so he can have full access to her visions. But when she escapes, the only safe place Meg can hide is at the Lakeside Courtyard - a business district operated by the Others.

Shape-shifter SImon Wolfgard is reluctant to hire the stranger who inquires about the Human Liaison job. First, he senses she's keeping a secret, and second, she doesn't smell like human prey. Yet a stronger instinct propels him to give Meg a job. And when he learns the truth about Meg and that she's wanted by the government, he'll have to decide whether she's worth the fight between humans and the Others that will surely follow.
 


Det är inte så ofta jag läser böcker mer inriktade för vuxna, och Written In Red hade kanske gått mig helt förbi om det inte vore för att jag sett så positiva recensioner på den. Men det var egentligen inte förrän jag såg att Jamie på Bokugglor älskade den som jag beslöt mig för att läsa den, och det enda jag kan göra nu är att ge ett stort tack till Jamie som gjorde att jag fick upp ögonen för boken.

Written In Red var fantastiskt bra, och jag absolut älskade världen med människor och the Others. Konflikterna som uppstod var väldigt intressanta, och jag gillar särskilt hur "monster" faktiskt får vara just monster. The Others ser människorna som mat på två ben, och jag tyckte det var så intressant hur man började tänka om en liten aning efter att de träffat Meg. Början av boken var väldigt mycket världsuppbyggnad, men jag var fast från första sidan och handlingen var helt sanslöst bra. Ju längre in jag kom, desto mer spännande blev det och i slutet kunde jag inte slita mig från boken alls. Och innan jag var ens halvvägs igenom den så hade jag redan beställt bok 2 & 3. Och bara det säger ju väldigt mycket.

Karaktärerna var också väldigt härliga, och jag älskade Meg. Hennes oskyldighet, kombinerad med smarthet och mod gjorde att hon genast fick en plats bland mina favoriter. Jag tyckte dessutom mycket om Simon, och jag ser fram emot att se hur deras relation kommer att utvecklas. Plus också för den faktiska avsaknaden av romans, även om jag tror (och hoppas) på att den håller på att byggas upp. Även bi-karaktärerna var riktigt intressanta, särskilt Tess, Henry och Vlad. Fast favoriten var givetvis Sam.

Written In Red översteg alla mina förväntningar och jag absolut älskade den. Längtar så mycket efter att få läsa nästa bok, och jag rekommenderar den mer än gärna.

Favoritcitat:


“Henry studied Merri Lee, then Meg. “Humans don’t like mice?” “Not in the building!” Meg said. “And not around food,” Merri Lee added. The three terra indigene looked baffled. “But it’s fresh meat,” the brown-haired woman finally said.”


“People who entered the Courtyard without an invitation were just plain crazy! Wolves were big and scary and so fluffy, how could anyone resist hugging one just to feel all that fur?
“Ignore the fluffy,” she muttered. “Remember the part about big and scary.”



9 / 10

4 kommentarer:

  1. Åh låter riktigt spännande. :) Jag tycker ofta att jag börjar heja mer på att det ska bli något romantiskt mellan vissa karaktärer när det inte är någon stor uppenbar romans. När det typ bara är subtext att vissa skulle passa bra ihop. Så hoppas att romansen byggs upp även i denna bokserie men kul att den började utan tydlig romans. Ovanligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, den här boken är så fantastisk. Och relationerna mellan karaktärerna är så wow. Rekommenderar den verkligen! :)

      Radera
  2. Åh vilken bra och fin recension! Och tack för att du nämnde mig också, det hade du inte behövt ju, hehe :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack. Och självklart behövde jag ju det, det var ju du som fick mig att läsa den. :)

      Radera