lördag 21 maj 2016

Sword Princess Amaltea 1 & 2 - Natalia Batista

Titel: Sword Princess Amaltea 1
Författare: Natalia Batista
Serie: Sword Princess Amaltea #1
Sidor: 176

Amaltea är en prinsessa i en värld där drottningarna styr och magi är makt. Hon får i uppdrag av sin mor att rädda en prins och gifta sig med honom för att ärva hans mors halva drottningdöme. Men när hon väl räddar prinsen visar det sig att han inte alls är lika medgörlig som hon tänkt sig. Han har en egen vilja, och vill bli behandlad med respekt!

Sword Princess Amaltea är en fartfylld äventyrsserie i en färgstark fantasyvärld där könsrollerna är ombytta. Fagra värdshuspojkar och väna prinsar i torn vaktade av drakar kontrasteras mot kvinnliga riddare och brutala banditbrudar. Med mycket humor och action tas vi med på ett äventyr som är både omskakande och nyskapande.


Jag har sett Sword Princess Amaltea lite här och där under ett par år, och alltid varit intresserad av att läsa den. Nu äntligen hittade jag bok 1 & 2 på bibblan, och tog mig tid att ge den en chans. Först och främst så älskade jag tecknarstilen. Dessutom tycker jag att det var vansinnigt intressant med de ombytta könsrollerna, och jag önskar så att det fanns fler böcker på det sättet. Amaltea själv var lite för bortskämd och naiv för min del, men jag gillar hennes utveckling och tänker genast kasta mig över bok 2 i serien. 

7,5 / 10

Titel: Sword Princess Amaltea 2
Författare: Natalia Batista
Serie: Sword Princess Amaltea #2
Sidor: 169

Prinsessan Amaltea har räddat den fagre prins Ossian ur sitt torn och dräpt den fruktansvärda draken som vaktade honom. Men vägen tillbaka till Ossians drottninga-rike är kantad av förtrollade sjöar, brutala stråtröverskor och inte minst Amalteas arroganta storasyster Dorotea. Snart inser Amaltea att hon måste ta strid för Ossian om hon inte ska förlora honom.


Andra boken var till och med bättre än den första. Jag gillade särskilt plot twisterna och bakgrundshistorierna till karaktärerna. Amaltea steg i mina ögon, och Dori sjunk mycket. Även här var slutet väldigt spännande, och jag måste helt klart försöka få tag på den tredje boken asap.
Rekommenderas gärna.

8 / 10

2 kommentarer:

  1. Åh har helt missat dessa men de hamnar direkt bland mina läsplaner. Låter verkligen som något jag kommer gilla :) Kul med ombytta könsroller. Låter som ett bra grepp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att båda var riktigt bra. Just de ombytta könsrollerna är ju vad som gjorde det så intressant. Hoppas du gillar! :)

      Radera