torsdag 19 maj 2016

Murder of Crows - Anne Bishop

Titel: Murder of Crows
Författare: Anne Bishop
Serie: The Others #2
Sidor: 413

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

After winning the trust of the terra indigene residing in the Lakeside Courtyard, Meg Corbyn has had trouble figuring out what it means to live among them. As a human, Meg should be barely tolerated prey, but her abilities as a cassandra sangue make her something more.

The appearance of two addictive drugs has sparked violence between the humans and the Others, resulting in the murders of both species in nearby cities. So when Meg has a dream about blood and black feathers in the snow, Simon Wolfgard—Lakeside's shape-shifting leader—wonders whether their blood prophet dreamed of a past attack or of a future threat.

As the urge to speak prophecies strikes Meg more frequently, trouble finds its way inside the Courtyard. Now the Others and the handful of humans residing there must work together to stop the man bent on reclaiming their blood prophet—and stop the danger that threatens to destroy them all.
 


Jag läste Written In Red för ett par veckor sedan, och blev fullständigt förälskad i den. Innan jag ens var halvvägs genom boken så hade jag beställt hem både bok två och tre. Och trots att jag lovade mig själv att vänta med Murder of Crows (för att dra ut på läsupplevelsen lite), så kunde jag inte hålla mig ifrån den mer än ett par dagar. Och jag måste faktiskt säga att den var till och med bättre än sin föregångare, och jag absolut älskade den.

Handlingen är så vansinnigt fascinerande, och jag är helt förälskad i världen. Jag gillar blandningen av alla olika paranormala varelser, och hur skrämmande de faktiskt får lov att vara. Dessutom är det vansinnigt spännande, även om det inte alltid är ett överflöde av action, och jag kunde knappt slita mig. Jag gillar även de politiska maktspelen som pågår, och det var intressant att se hur andra terra indigene reagerade på Lakeside och deras inställning emot mänskligheten (eller åtminstonde vissa människor).

Karaktärerna är också jättehärliga, och allra helst Meg är vansinnigt intressant att följa. Jag gillar särskilt hennes naivitet blandad med hennes smarthet. Jag tycker även mycket om Simon, och relationen mellan de båda är så himla mysig. Jag är lika imponerad över hur lång tid det tar för romansen att uppstå, som jag är över frustrationen att ingenting händer. Vad jag kan säga är dock att jag shippar dem SÅ mycket. Bi-karaktärerna har också en plats i mitt hjärta, särskilt Tess, Henry och Merri Lee. Det enda jag vill klaga på är att det var på tok för lite Sam i den här boken.

Murder of Crows var lika extraordinär som första boken i serien, och jag tyckte till och med ännu mer om den. Rekommenderas varmt till absolut alla.

Favoritcitat:


“Are there weapons in a bookstore?'
'It's a store full of books, which are objects that can be thrown as well as read,' Monty replied blandly.
The Crows cocked his head. 'I had no idea you humans lived with so much danger.”


9,5 / 10 

2 kommentarer:

  1. Ännu en bra recension! :) Och det där citatet är så roligt, jag gillar verkligen hur underhållande den här serien är också :) Men när kommer någonting hända mellan Meg och Simon?? Man blir ju lite frustrerad ;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är ju så bra! Haha, jag är också lite frustrerad. Allra helst för jag tycker att båda borde ju förstå att de är intresserade av varandra. Men jag är samtidigt lite orolig på hur alla andra kommer att reagera om de blir tillsammans? Måste helt klart läsa tredje boken snart. :)

      Radera