torsdag 11 februari 2016

Teen Frankenstein - Chandler Baker

Titel: Teen Frankenstein
Författare: Chandler Baker
Serie: High School Horror Story #1
Sidor: 325

High school meets classic horror in this groundbreaking new series.

It was a dark and stormy night when Tor Frankenstein accidentally hit someone with her car. And killed him. But all is not lost--Tor, being the scientific genius she is, brings him back to life...

Thus begins a twisty, turn-y take on a familiar tale, set in the town of Hollow Pines, Texas, where high school is truly horrifying.


Av någon anledning är jag väldigt fascinerad av Frankenstein re-tellings. Trots att jag varken läst särskilt många, eller ens originalet, så hamnar alltid en ny re-telling på min att läsa lista. Så givetvis var jag väldigt nyfiken på Teen Frankenstein, och läste den nästan så fort jag hade fått hem den. Om jag gillade den då? Ja, absolut.

Handlingen var väldigt spännande, och jag gillar särskilt att det boken utspelar sig i nutid. Och att det är en tjej som motsvarar Doktor Frankenstein. Det känns nytt och spännande. Teen Frankenstein var en ganska obehaglig bok, och då tänker jag inte i första hand på morden eller monstret. Nej, det som förvånar mig är att karaktärerna verkar ha ganska så tvivelaktig moral. Och det får mig att fundera på vem som är värst egentligen? Mördaren eller Tor själv? I övrigt så gillade jag slutet mycket, och var inte helt beredd på hur allt låg till. Sista kapitlet är också något som kommer att stanna hos mig i en
lång tid framöver.

När det kommer till karaktärerna så var de intressanta, men kanske inte särskilt älskvärda. Det var svårt att gilla Tor, och hennes vetenskapliga sida gjorde det svårt att få henne att framstå som mänsklig. Även Owen, som verkar ganska trevlig, gör en hel del val som åtminstonde inte jag skulle ha gjort. Den jag gillade mest var faktiskt Adam, och hans barnsliga och oskyldiga sida bjöd på en hel del skratt.

Teen Frankenstein var både obehaglig och gav mig mycket att tänka på. Själva upplösningen var väldigt bra, men jag hoppas ändå att man ska få träffa karaktärerna i nästa bok. Helt klart värd att läsa, och jag rekommenderar den gärna. 


7,5 / 10 

2 kommentarer:

  1. Jag känner att denna bok verkligen är ett måste för mig. jag älskar ju original Frankenstein boken och samlar på Frankensteins monster figurer från 30-tals filmerna. Denna bok låter verkligen intressant på ditt inlägg så jag ser fram emot att sätta tänderna i den ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, då tror jag säkert att det här är en bok för dig. Och Tor själv var så fantastiskt fascinerande. Hoppas du får läsa den snart, och att du gillar den. :)

      Radera