måndag 21 september 2015

Slasher Girls & Monster Boys - April Genevieve Tucholke mfl

Titel: Slasher Girls and Monster Boys
Författare: April Genevieve Tucholke mfl.
Serie: -
Sidor: 385

A host of the sharpest young adult authors come together in this collection of terrifying tales and psychological thrillers. Each story draws from a mix of literature, film, television, or even music to offer something new and fresh and unsettling. Even better? After you’ve teased out each tale’s references, satisfy your curiosity at the end, where the inspiration is revealed. There are no superficial scares here. These are stories that will make you think even as they keep you on the edge of your seat. From bloody horror, to the supernatural, to unnerving, all-too-possible realism, this collection has something for anyone looking for an absolute thrill. 

Jag kan lätt säga att jag i normala fall inte är särskilt intresserad av noveller eller novellsamlingar. Det är helt enkelt inget för mig. Just den här boken har jag dock länge varit intresserad av, delvis för att det är skräck och delvis för att den innehåller många av mina favoritförfattare. Jag hade dock inte förväntat mig att jag skulle bli så här förälskad i den, men Slasher Girls and Monster Boys var en fantastiskt bra bok och jag absolut älskade flera av novellerna. Och istället för en vanlig recension så hade jag tänkt skriva några ord om varje novell;

The Birds of Azalea Street av Nova Ren Suma
Det här var en av mina absoluta favoriter och jag älskade språket. Handlingen var dessutom väldigt obehaglig och fick mig att rysa flera gånger. Betyg: 9 / 10

In the Forest of Dark and Deep
av Carrie Ryan
Oh, den här var så bra. Jag älskade inspirationen från Alice i Underlandet, och jag har aldrig hört om ett sådant läbbigt teparty tidigare. Stort plus också för slutet. Betyg: 9 / 10

Emmeline
av Cat Winters
Supercreepy och väldigt vackert skriven. Betyg: 8 / 10

Verse Chorus Verse
av Leigh Bardugo
Det här var inte direkt vad jag förväntat mig av Leigh Bardugo, men jag gillade den ändå. Hade dock velat ha lite mer detaljer om vad som hände på behandligshemmet. Betyg: 8,5 / 10

Hide-and-Seek
av Megan Shepherd
Intressant handling, men inte alls lika obehaglig som resten av novellerna. Betyg: 6,5 / 10

The Dark, Scary Parts and All
av Danielle Paige
Den här var bra, men lite tråkigt där med vad som kändes som insta-love. Gillade dock handlingen mycket. Betyg: 7 / 10

The Flicker, the Fingers, the Beat, the Sigh
av April Genevieve Tucholke
Den här novellen var helt fantastisk, och den bevisar definitivt varför April är en av mina absoluta favoritförfattare. Långsamt spännade och så vackert språk. Betyg: 9,5 / 10

Fat Girl with a Knife
av Jonathan Maberry
Jag är kanske lite besviken på att Maberry valde en zombieberättelse, men samtidigt så varför förstöra något man gör så bra. Dessutom varjag väldigt förtjust i huvudkaraktären. Betyg: 8,5 / 10. 

Sleepless av Jay Kristoff
Sjukt, sjukt bra. Och hyfsat vidrig. En av de absolut bästa novellerna, men samtidigt hade jag inte förväntat mig annat av Jay Kristoff. Betyg: 9,5 / 10 

M av Stefan Bachmann
Min första kontakt med Bachmann som författare, men jag gillade det. Ser fram emot hans YA bok nästa år. En väldigt spännande historia. Betyg: 7 / 10

The Girl without a Face
av Marie Lu
I början var jag inte alls såld, men ju mer jag läste desto bättre blev det. Och slutet var fantastiskt!
Betyg: 8 / 10 

A Girl who Dreamed of Snow av McCormick Templeman
Stämningsfullt språk och en obehglig berättelse. Jag gillade särskilt hur den slutade. Betyg: 7,5 / 10 

Stitches av A.G. Howard
Superbra och väldigt äcklig emellanåt. Betyg: 9 / 10 

On the I-5 av Kendare Blake
Den här kändes lite för kort, men jag gillade den mycket. Väldigt oväntat där i slutet med. 
Betyg: 8 / 10  

Slutbetyg allt som allt: 

9 / 10  

2 kommentarer:

  1. Gud vad mycket boktips man får av dig hela tiden:) NU vart jag ju sugen på denna med:) Ja Dumplin var fantastisk så hoppas du inte blir besviken!
    Ska sätta ihop ett inlägg med olika inspelningsplatser vi varit på för harry potter, varit i både skottland, wales och england på olika platser:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad bra. ;) Och den här boken var alldeles fantastisk, så rekommenderar den verkligen. Åh, vad bra. TBD skickade min kopia idag, så jag hoppas verkligen att den hinner komma innan helgen. Ser så fram emot den. Plus inlägget med inspelningsplatser! :)

      Radera