måndag 31 augusti 2015

Eldtronen - Rick Riordan

Titel: Eldtronen
Författare: Rick Riordan
Serie: Kanekrönikan #2
Sidor: 507
Recex: Ja

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.  

Ända sedan de egyptiska gudarna släpptes lösa i vår moderna värld har syskonen Carter och Sadie Kane haft problem. Som arvtagare till Livets hus besitter de magiska förmågor, men nu är deras hittills farligaste fiende – ormguden Apep – på väg att ta över världen. Om de inte lyckas stoppa honom på bara några få dagar kommer det att innebära slutet för jorden och hela mänskligheten.

För att kunna besegra Apep är Carter och Sadie tvungna att återuppliva solguden Ra – en utmaning ingen magiker lyckats med tidigare. Men först av allt måste de leta upp de tre delarna av Ras bok och uttala den magiska formel som krävs. Sökandet tar dem från New York till London, via S:t Petersburg och slutligen till den egyptiska öknen…

Ska de hinna förgöra Apep innan han sväljer solen och låter jorden gå under?


Först och främst så vill jag ge ett stort tack till Modernista för recensionsexemplaret, tack så mycket! 

Jag läste ju Den röda pyramiden i Mars och tyckte väldigt mycket om den. Rick Riordan är ju en av mina favoritförfattare och mina förväntningar på Eldtronen var därför riktigt höga. Och jag kan med glädje säga att den här boken överträffade alla mina förväntningar och jag absolut älskade den.

Precis som med Riordans andra böcker så är handlingen full av action, och varken jag eller syskonen Kane hade en lugn stund. Spänningen var verkligen på topp och jag tycker helt klart att Eldtronen tog ett stort steg upp från Den röda pyramiden. Jag är även väldigt förtjust i den egyptiska mytologin, och tycker att det var betydligt lättare att hänga med den här gången. Dessutom är Riordans språk alldeles enastående och humorn fick mig att skratta högt på var och varannan sida.

Karaktärerna är så himla härliga, och jag älskar både Sadie och Carter. Deras relation till varandra är så fin och det är roligt att se hur bra de kompletterar varandra. Jag gillar dessutom att Sadie är den impulsiva och tuffa, medan Carter är mer boksmart och eftertänksam. Det är liksom så ofta att könsrollerna är det motsatta, och det är skönt med något nytt för en gångs skull. Bi-rolls registret är även det fullt med charmiga karaktärer och några av mina favoriter var Bes och Bast.

Eldtronen var ett makalöst spännande och roligt fantasyäventyr som visar att de egyptiska gudarna är minst lika tuffa som de grekiska. Rekommenderas varmt till absolut alla, och jag kan inte annat än att hoppas på att Modernista skyndar på med utgivningen av den sista boken i serien. Jag behöver den NU!

9 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar