torsdag 4 juni 2015

Sammansvärjningen - Ursula Poznanski

Titel: Sammansvärjningen
Författare: Ursula Poznanski
Serie: Sveket #2
Sidor: 432
Recex: Ja 

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Ria och hennes vänner har växt upp i sfärernas trygghet som skyddar mot den ogästvänliga naturen utanför. Nu lever de ett liv i hemlighet i världen utanför sfärerna, i staden under staden. Varken klanerna eller sfärbefolkningen får veta var de är, de hotas från olika sidor. Endast några få är invigda. Ria och hennes vänner vill försöka komma fram till varför de hotas till livet, och Ria hittar ett spår i det gamla biblioteket. Men det går för långsamt framåt. Sandor, klanfurstens andreman, och Ria inleder en försiktig relation, men när klanfursten dör i skadorna av ett fiendeangrepp och Sandor blir klanfurste vill han plötsligt och oförklarligt inte veta av Ria längre. Nu känns det ännu viktigare att hitta svaret på frågorna kring hotet.

Först och främst vill jag ge ett stort tack till Opal för recensionsexemplaret; tack så mycket!

Jag läste första boken i den här serien för mindre än ett par månader sedan och gillade den mycket. Så självklart tackade jag genast ja när jag blev tillfrågad av Opal förlag om jag ville recensera den här andra boken. Och jag tyckte till och med att Sammansvärjningen var snäppet bättre än sin föregångare.

Egentligen så händer det inte särskilt mycket under första halvan av boken, men samtidigt är den nästan omöjlig att lägga ifrån sig. Spänningen är på topp hela tiden, och jag finner handlingen både fängslande och intelligent. Jag gillar i övrigt hur smart den här boken faktiskt är, och själva slutet var fantastiskt bra. Jag längtar så efter den avslutande delen i serien.   

När det kommer till karaktärerna så är jag, precis som jag nämnde i min recension av Sveket, väldigt förtjust i Ria. Jag älskar hennes intelligens och mod, och hon gör liksom boken för min del. Jag tycker dessutom mycket om Sandor och Tycho, även om jag fortfarande anser att Ria är den enda karaktären man verkligen får lära känna. Ett stort plus även för romansen, och jag gillar särskilt att den inte tar upp för mycket av handlingen.

Sammansvärjningen var en riktigt bra bok, och jag gillade den mycket. Slutet var både överraskande och spännande, och jag hoppas verkligen att överssättningen av den sista boken går fort. Rekommenderas varmt till dig som gillar smarta dystopier.

8 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar