torsdag 28 maj 2015

Cold Burn of Magic - Jennifer Estep

Titel: Cold Burn of Magic
Författare: Jennifer Estep
Serie: Black Blade #1
Sidor: 323

It's not as great as you'd think, living in a tourist town that's known as "the most magical place in America." Same boring high school, just twice as many monsters under the bridges and rival Families killing each other for power.

I try to keep out of it. I've got my mom's bloodiron sword and my slightly illegal home in the basement of the municipal library. And a couple of Talents I try to keep quiet, including very light fingers and a way with a lock pick.

But then some nasty characters bring their Family feud into my friend's pawn shop, and I have to make a call--get involved, or watch a cute guy die because I didn't. I guess I made the wrong choice, because now I'm stuck putting everything on the line for Devon Sinclair. My mom was murdered because of the Families, and it looks like I'm going to end up just like her...


Det har väl inte direkt undgått någon vid det här laget hur mycket jag älskar Jennifer Esteps Mythos Academy serie, och när jag först hörde talas om hennes nya serie så blev jag överlycklig. Cold Burn of Magic blev genast en av mina mest efterlängtade böcker, och även om den inte var riktigt lika bra som Mythos Academy, så var det ändå en bok jag gillade riktigt mycket.

Handlingen var för det mesta väldigt spännande, men början var lite för seg för min del. Det dröjde liksom innan handlingen kom igång på riktigt och jag hade hoppats på att fastna för boken mycket tidigare än vad jag gjorde nu. Jag tycker dock iallafall att det hela var väldigt bra och jag gillar kombinationen av magiska krafter, monster och maffian. Cold Burn of Magic är dessutom en mycket bra seriestart och jag ser så mycket potential för resten av serien.

Lila var en fantastiskt härlig karaktär, och jag älskade hennes charm och att hon var så himla badass. Helt ärligt så var hon nästan lika bra som jag tycker att Gwen (Mythos Academy) är, och jag älskar att Estep är så duktig på att skapa sådana älskvärda karatärer. I övrigt så gillade jag Devon och Felix mycket, och Mo var en charmig karaktär som jag gärna velat se ännu mer av.

I det stora hela så var The Cold Burn of Magic en väldigt bra bok, även om den samtidigt inte nådde upp till en favoritstatus. Jag har dock höga förväntningar på resten av serien, och jag tror att den har potential till att bli hur bra som helst. Rekommenderas varmt.

8 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar