fredag 6 februari 2015

Ensnared - A.G. Howard

Titel: Ensnared
Författare: A.G. Howard
Serie: Splintered #3
Sidor: 404

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

After surviving a disastrous battle at prom, Alyssa has embraced her madness and gained perspective. She’s determined to rescue her two worlds and the people and netherlings she loves. Even if it means challenging Queen Red to a final battle of wills and wiles . . . and even if the only way to Wonderland, now that the rabbit hole is closed, is through the looking-glass world—-a parallel dimension filled with mutated and sadistic netherling outcasts.

In the final installment of the Splintered trilogy, Alyssa and her dad journey into the heart of magic and mayhem in search of her mom and to set right all that’s gone wrong. Together with Jeb and Morpheus, they must salvage Wonderland from the decay and destruction that has ensnared it. But even if everyone succeeds and comes out alive, can they all truly have their happily ever after?


Den här serien har kommit att bli något av en favorit hos mig, och efter hur Unhinged slutade så har jag räknat ner dagarna till den här avslutande delen. Och jag måste faktiskt säga att i det stora hela så innehöll den nästan allt det som jag önskade mig. 

Det bästa med serien är dess galna handling och kusliga atmosfär, och Ensnared var självklart inget undantag. Jag vill egentligen inte säga särskilt mycket om handlingen i risk för spoilers, men däremot så kan jag säga att Howard har överträffat sig själv med världen i Ensnared, och jag var både fascinerad och oroad.

Karaktärerna är däremot lite sisådär, och i mina ögon det som gör att jag inte riktigt faller handlöst för boken. Jag absolut älskar Morpheus dock, och han är en av mina favoriter när det gäller manliga karaktärer. Jag gillar Alyssa för det mesta, men samtidigt så irriterar hon mig ofta. Och till sist har vi Jeb som jag inte alls har särskilt höga tankar om (även om jag erkänner att han blev bättre framåt slutet). Han har stört mig sedan bok ett, men efter hur jag gick an i min recension av Unhinged så känner jag att jag inte har så mycket mer att tillägga här. 

Så till några spoilers angående slutet, markera för att läsa;
- Slutet var faktiskt riktigt, riktigt bra, även om jag samtidigt hade listat ut att det var så här det skulle sluta efter att ha läst Unhinged. Lite likt slutet i The Infernal Devices, men med skillnaden att triangeln i TID är så mycket bättre gjord, mer äkta och fin. Jag är dock nöjd med hur Howard knöt ihop allting, och jag gillar att Alyssa fick sina två liv och sin evighet tillsammans med Morpheus. <3
spoilers slut.

Ensnared hade ett näst intill perfekt slut, och jag hade inte kunnat hoppas på mer. Den här serien kommer definitivt att tillhöra mina favoriter i ett långt tag framöver, och jag rekommenderar den mer än gärna.

8,5 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar