lördag 20 december 2014

Mortal Heart - Robin LaFevers

Titel: Mortal Heart
Författare: Robin LaFevers
Serie: His Fair Assassin #3
Sidor: 553

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Annith has watched her gifted sisters at the convent come and go, carrying out their dark dealings in the name of St. Mortain, patiently awaiting her own turn to serve Death. But her worst fears are realized when she discovers she is being groomed by the abbess as a Seeress, to be forever sequestered in the rock and stone womb of the convent. Feeling sorely betrayed, Annith decides to strike out on her own. 

She has spent her whole life training to be an assassin. Just because the convent has changed its mind doesn't mean she has.

Jag läste de första två böckerna i den här serien i våras, och förvånades över hur mycket jag kom att älska dem. Självklart har väntan på den här tredje, och avslutande, boken varit lång, men när jag väl fick hem den började jag nästan genast att läsa den. Tyvärr tycker jag dock att Mortal Heart var snäppet sämre än sina föregångare, men det var ändå en bok jag gillade riktigt mycket.

Början var på tok för långsam, och det tog väldigt lång tid för mig att fastna i boken. Besvikelsen började att krypa sig på, och jag började misstänka att jag inte alls skulle tycka om Mortal Heart. Dock förstår jag varför det som händer i början och så måste vara med, det var bara det att jag önskar att utförandet hade varit bättre. Men sedan, efter cirka 200+ sidor, kom handlingen äntligen igång, och jag blev mer och mer investerad i Annith och hennes berättelse. Jag älskade att vara tillbaka vid hovet i Brittany, att få återse gamla karaktärer, och ta del av spänningen och intrigerna som den här serien består av. Mortal Hearts början håller inte alls samma klass som resten av serien, men slutet däremot var bara så himla bra, och det innehöll precis allt det jag hade hoppats på.

Annith var en väldigt intressant karaktär, men det tog ett tag för mig att börja tycka om henne. Hon är både modig och smart och så, men samtidigt kan jag inte låta bli att jämföra henne med Ismae och Sibylla, och då ligger hon tyvärr i lä. Anniths kärlek vill jag inte nämna vid namn, på grund av spoilers, men jag gillade honom verkligen, och jag är mäka imponerad över hur LaFevers så skickligt skapar kärleksintressen som är så perfekta för just den karaktären. I övrigt så älskade jag att återse de gamla karaktärerna, och Isame, Sibylla, och Anne är alla favoriter hos mig.

Mortal Heart var inte riktigt det jag hade förväntat mig, iallafall inte i början, men dess slut var helt klart ett mycket värdigt avslut på serien. Tyvärr blev den något av en besvikelse, allra helst eftersom jag älskade de två första böckerna så himla mycket. Dock ser jag fram emot en framtida omläsning av den här serien,  jag rekommenderar den ändå mer än gärna.

Favoritcitat:

“I am sorry. I did not see you. Normally you are lurking in the corners or skulking in the shadows, not standing in plain sight."
"I never skulk, and lurk only sometimes.” 

8 / 10

2 kommentarer:

  1. SV: Haha, det verkar ju som om vi tyckte nästan exakt lika om den här! :D Tur att det inte bara var jag som hade mina små problem med den, annars hade jag varit orolig att jag blivit kräsen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. sv: Haha, nej jag tänkte faktiskt detsamma när jag först läst ut den. Men det som gjorde mig mest irriterad var att jag började tveka om de två första faktiskt var så bra som jag trodde. Men sen kom du som en räddande ängel, så nu är jag okej igen. :P

      Radera