torsdag 16 oktober 2014

The Miseducation of Cameron Post - Emily M. Danforth

Titel: The Miseducation of Cameron Post
Författare: Emily M. Danforth
Serie: -
Sidor: 470

When Cameron Post's parents die suddenly in a car crash, her shocking first thought is relief. Relief they'll never know that, hours earlier, she had been kissing a girl.

But that relief doesn't last, and Cam is soon forced to move in with her conservative aunt Ruth and her well-intentioned but hopelessly old-fashioned grandmother. She knows that from this point on, her life will forever be different. Survival in Miles City, Montana, means blending in and leaving well enough alone (as her grandmother might say), and Cam becomes an expert at both.

Then Coley Taylor moves to town. Beautiful, pickup-driving Coley is a perfect cowgirl with the perfect boyfriend to match. She and Cam forge an unexpected and intense friendship--one that seems to leave room for something more to emerge. But just as that starts to seem like a real possibility, ultrareligious Aunt Ruth takes drastic action to "fix" her niece, bringing Cam face-to-face with the cost of denying her true self--even if she's not exactly sure who that is.


Jag har alltid gillat omslaget till den här boken, men det var inte förrän alldeles nyligen som jag faktiskt kollade upp vad den handlade om. Och efter att ha läst summeringen så blev den ett måste på min att läsa lista, och jag beställde nästan genast hem den. 

The Miseducation of Cameron Post är en bok som både fängslar och upprör. Man följa Cameron i slutet av 80-talet - början av 90-talet, och under 4-5 års tid, från att hon är 12 och kysser sin första tjej bara timmar innan hon även får veta att hennes föräldrar har dött, tills hennes första riktiga förälskelse som leder till att hennes moster skickar henne till en religös skola där man säger sig kunna "bota" homosexuella. Och trots den fina coming of age historian som över halva boken består av, så är det ändå Camerons vistelse på skolan som stannar mest hos mig. Det värsta var dock Mark Turner, och det som hände honom gjorde mig helt gråtfärdig och kommer säkerligen att finnas i mitt minne en lång tid framöver. Det gör mig dessutom så jäkla förbannad att sånt här faktiskt fortfarande pågår i verkligheten, och jag förstår inte att det fortfarande finns dem som inte kan acceptera homosexualitet. Det finns så mycket mer jag vill säga om handlingen av den här boken, men samtidigt så märker jag att orden bara sviker mig. Kanske är det helt enkelt bäst att ni läser den själv?

Cameron är en väldigt intressant karaktär, och jag tyckte så mycket om henne. Hon var väldigt modig, och jag gillade verkligen hennes utveckling. Hon gjorde inte alltid de rätta valen, men jag beundrar hur hon stod på sig och vägrade att bli "fixad". Jag gillade även Jamie, Adam och Jane mycket, men var inte alls särskilt förtjust i varken Aunt Ruth eller Coley. 

The Miseducation of Cameron Post var en väldigt bra bok, och det enda som störde mig var att slutet var på tok för öppet för min del (seriöst, vad hände med, markera för spoilers --> ALLA? Lyckades dem med rymningen? Vart tog de vägen? Vad hände med Cameron i framtiden? Och moster Ruth och farmodern?, spoilers slut). I övrigt så gillade jag den verkligen, och eftersom det, i mina ögon, är en viktig bok att läsa så vill jag rekommendera den till alla.

Favoritcitat:

“I hate sour cream and onion Pringles," I told the dashboard where I had my feet planted until Ruth pushed them down.
"But you love Pringles," Ruth actually rattled the canister.
"I hate sour cream and onion anything. All lesbians do." I blew heaps of bubbles into my milk with the tiny straw that came cellophaned to the carton.
"I want you to stop using that word," Ruth jammed the lid back onto the can.
"Which word? Sour or cream?" I plastic laughed with my reflection in the passenger-side window.” 


“I just liked girls because I couldn't help not to.” 

8 / 10

2 kommentarer:

  1. Wow. I am just like you, apparently I never knew what this book was actually about. I know that lots of people rave about it and it's supposed to be very very good, but for instance I thought Cameron was a guy... I know nothing! So, yeah, you've convinced me to pick this one up as soon as possible!

    Great review! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, I've also seen all these raving reviews, and I'm pretty embarrassed to say that I've always thought this book was about a cowboy and a cowgirl falling in love. You know, cause apparently that's what I'm thinking when I see that field with all the hay. :o It is, however, a great book, even though I wanted more from the ending, and I hope you'll like it if you read it. :)

      Radera