torsdag 21 augusti 2014

Minirecensioner x 2

Titel: The Enchantress Returns
Författare: Chris Colfer
Serie: The Land of Stories #2
Sidor: 517

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.  

After decades of hiding, the evil Enchantress who cursed Sleeping Beauty is back with a vengeance.

Alex and Conner Bailey have not been back to the magical Land of Stories since their adventures in The Wishing Spell ended. But one night, they learn the famed Enchantress has kidnapped their mother! Against the will of their grandmother, the twins must find their own way into the Land of Stories to rescue their mother and save the fairy tale world from the greatest threat it's ever faced.


Jag läste nyligen första boken i den här serien, The Wishing Spell, och gillade den mycket. Så självklart skyndade jag mig att beställa hem fortsättningen också, och The Enchantress Returns var till och med bättre än sin föregångare, och jag tyckte så mycket om den här boken.

Handlingen och världen i den här serien är så himla mysig, och jag fullkomligt älskar alla sagorna och karaktärerna. Boken är både rolig och spännande, även om man liksom VET att de goda kommer att segra, och den var ett nöje att läsa. Jag älskar dessutom både Alex och Conner, och jag tyckte om att återse de gamla sagokaraktärerna.

Slutet var himla fint och hjärtekrossande, och jag grät..trots att jag vet att det kommer två böcker till. Jag tänker genast börja läsa den tredje boken, och hoppas på att den ska vara minst lika bra. 

Favoritcitat:

“For every tear that rolled down Conner's face there were a dozen he fought back.” 

8,5 /10
 

Titel: A Grimm Warning
Författare: Chris Colfer
Serie: The Land of Stories #3
Sidor: 469

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.  

Conner Bailey thinks his fairy-tale adventures are behind him--until he discovers a mysterious clue left by the famous Brothers Grimm. With help from his classmate Bree and the outlandish Mother Goose, Conner sets off on a mission across Europe to crack a two-hundred-year-old code.

Meanwhile, Alex Bailey is training to become the next Fairy Godmother...but her attempts at granting wishes never go as planned. Will she ever be truly ready to lead the Fairy Council?

When all signs point to disaster for the Land of Stories, Conner and Alex must join forces with their friends and enemies to save the day. But nothing can prepare them for the coming battle...or for the secret that will change the twins' lives forever.

The third book in the bestselling Land of Stories series puts the twins to the test as they must bring two worlds together!
 


A Grimm Warning är den bästa boken i serien hittills, och det fanns inget jag inte älskade med den. Jag gillar verkligen att man får följa tvillingarna för sig från början, och att man får se hur deras liv är efter att dem skiljts åt. Det är kul att handlingen var lite annorlunda, och att det är krig istället för en quest. Handlingen, världen, och karaktärerna var verkligen super, och jag tyckte så mycket om det.

Slutet var superspännande, och jag har några spoilertankar om det. Markera nedan för att läsa;
- Jag förstod att det skulle vara deras pappa, men jag tror inte att det är honom egentligen. Det är säkert någon sorts farbror (kanske till och med deras pappas tvillingbror), och jag tror att Little Bo Peeps bortadopterade barn kommer att han en stor roll i nästa bok.
spoilers slut. 

A Grimm Warning var en fantastiskt bra bok, och efter det där slutet kan jag inte göra annat än att räkna ner dagarna tills nästa bok släpps. Rekommenderas varmt.

9 / 10

2 kommentarer:

  1. Åh är supertaggad på A Grimm Warning!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att den var alldeles fantastiskt bra! Hoppas du gillar den. :)

      Radera