torsdag 10 juli 2014

Minirecensioner x 2

Titel: (Don't You) Forget About Me
Författare: Kate Karyus Quinn
Serie: -
Sidor: 334

Welcome to Gardnerville.

A place where no one gets sick. And no one ever dies.

Except...
There’s a price to pay for paradise. Every fourth year, the strange power that fuels the town exacts its payment by infecting teens with deadly urges. In a normal year in Gardnerville, teens might stop talking to their best friends. In a fourth year, they’d kill them.

Four years ago, Skylar’s sister, Piper, was locked away after leading sixteen of her classmates to a watery grave. Since then, Skylar has lived in a numb haze, struggling to forget her past and dull the pain of losing her sister. But the secrets and memories Piper left behind keep taunting Skylar—whispering that the only way to get her sister back is to stop Gardnerville’s murderous cycle once and for all.


Det känns näst intill omöjligt att recensera den här boken utan att ge iväg för mycket, och därför så blir det bara en minirecension. Att avslöja för mycket om handlingen kan kanske förstöra läsupplevelsen, och jag rekommenderar att man vet så lite som möjligt innan man börjar läsa. Handlingen är alldeles fantastiskt bra, den är kuslig, obehaglig, full av mind-f*ck, och jag älskar den. Tyvärr drar dock karaktärerna ner lite på betyget, och jag hade svårt för att bry mig om Skylar.

I övrigt en oerhört bra bok, som jag gärna rekommenderar. Plus att jag älskar titeln!

Favoritcitat:

“People will tell you that this is just the way things go around here when someone is taken with the madness. Sometimes that means losing the May Queen and her convertible too.”  

8 / 10

  
Titel: A Clash of Kings
Författare: George R.R. Martin
Serie: A Song of Ice and Fire #2
Sidor: 911

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

Throughout Westeros, the cold winds are rising. From the ancient citadel of Dragonstone to the forbidding lands of Winterfell, chaos reigns as pretenders to the Iron Throne of the Seven Kingdoms stake their claims through tempest, turmoil and war. As a prophecy of doom cuts across the sky - a comet the colour of blood and flame - five factions struggle for control of a divided land. Brother plots against brother and the dead rise to walk in the night.

Jag läste ju första boken i den här serien i april, och det blev genast en ny favoritbok. Sedan dess har jag väntat på det rätta tillfället att läsa bok två, och jag kan redan nu säga att jag gillade den minst lika mycket som sin föregångare. Jag vet att jag är väldigt sen med att läsa den här serien, men jag är glad att jag har påbörjat den nu. A Clash of Kings var ganska långsam, men samtidigt väldigt bra. Trots att det inte är en massa action så var den ändå väldigt spännande, och allra helst de sista 200 sidorna älskade jag.

Det är väldigt många karaktärer att hålla reda på, och boken berättas ur flera olika perspektiv. Vissa älskar jag, andra hatar jag, och några få var mest bara tråkiga. Jag förstår dock varför man får så många perspektiv, och jag uppskattar det även när det är tråkigt. Mina favoriter är Arya, Sansa, och Daenerys. Jag gillar Tyrion och Catelyn betydligt mer i den här boken, och jag absolut hatar Theon.

A Clash of Kings är en strålande fortsättning på ett fantastiskt mäktigt fantasyäventyr. Jag ser redan nu fram emot att få läsa nästa bok, och hoppas att den kommer att vara minst lika bra. Jag är väldigt imponerad av den värld som George R.R. Martin har skapat, och jag rekommenderar den här serien till alla som gillar fantasy (och som inte redan har läst den än).

8,5 / 10 

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du gillade Don't You Forget About Me. Jag tycker handlingen verkar jätteintressant och är nu ännu mer sugen på att läsa den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen jättebra. Jag hoppas du får chansen att läsa den snart, och att du gillar den! :)

      Radera