tisdag 8 juli 2014

Kinslayer - Jay Kristoff

Titel: Kinslayer
Författare: Jay Kristoff
Serie: The Lotus War #2
Sidor: 432

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

A SHATTERED EMPIRE
The mad Shōgun Yoritomo has been assassinated by the Stormdancer Yukiko, and the threat of civil war looms over the Shima Imperium. The Lotus Guild conspires to renew the nation’s broken dynasty and crush the growing rebellion simultaneously – by endorsing a new Shōgun who desires nothing more than to see Yukiko dead.

A DARK LEGACY
Yukiko and the mighty thunder tiger Buruu have been cast in the role of heroes by the Kagé rebellion. But Yukiko herself is blinded by rage over her father’s death, and her ability to hear the thoughts of beasts is swelling beyond her power to control. Along with Buruu, Yukiko’s anchor is Kin, the rebel Guildsman who helped her escape from Yoritomo’s clutches. But Kin has his own secrets, and is haunted by visions of a future he’d rather die than see realized.

A GATHERING STORM
Kagé assassins lurk within the Shōgun’s palace, plotting to end the new dynasty before it begins. A waif from Kigen’s gutters begins a friendship that could undo the entire empire. A new enemy gathers its strength, readying to push the fracturing Shima imperium into a war it cannot hope to survive. And across raging oceans, amongst islands of black glass, Yukiko and Buruu will face foes no katana or talon can defeat.

The ghosts of a blood-stained past.
 


Jag läste första boken i den här serien, Stormdancer, för ett par veckor sedan (läs i början av juni), och beställde genast hem uppföljaren. Och precis som Stormdancer är Kinslayer en fantastiskt bra bok, och jag absolut älskade den.

Början av Kinslayer är aningen seg, precis som med Stormdancer, men eftersom jag numera är van vid världen och språket så gjorde det mig ingenting, och istället så njöt jag bara av att vara tillbaka. I del två blir det mer action, och spänningen är ibland olidlig. Man får följa flera olika storylines, men det blir aldrig rörigt och det är näst intill omöjligt att sluta läsa. Kinslayer fick mig dessutom att både skratta och gråta vid flertalet tillfällen. Jay Kristoff är en absolut fenomenal författare, och någon jag numera är ett stort fan av. Handlingen, världen, språket och karaktärerna är alldeles magnifika, och det fanns inget jag inte älskade med Kinslayer.

Det är många karaktärer i den här boken, och jag både älskar och hatar dem. Yukiko är alldeles enastående, och jag tycker att man hanterade hennes sorg på ett väldigt trovärdigt sätt. Jag älskar bandet mellan Yukiko och Buuru, och dem är alldeles oslagbara tillsammans. Kristoff har en förmåga att skriva oerhört starka kvinnliga karaktärer, och jag älskar nästan alla i den här boken. Michi, Hana och Aisha är fenomenala, och jag älskade deras delar. I övrigt så är jag lite besviken på min gamla favorit Kin, och jag undrar vad som kommer hända i nästa bok.

Kinslayer var till och med ännu bättre än vad Stormdancer var, och jag är helt kär i den här serien. Sista boken släpps nu i September, och jag kan knappt vänta. Jag har ingen aning om hur den här serien kommer att sluta, men jag är absolut övertygad om att det kommer att vara helt enastående. Rekommenderas varmt!

Favoritcitat:

“It takes courage to say goodbye. To stare at a thing lost and know it is gone forever. Some tears are iron forge.” 

“There is power in words.
There are words that bid us laugh and make us weep. Words to begin with and words to end by. Words that seize the hearts in our chests and squeeze them tight, that set the skin on our bones to tingling. Words so beautiful they shape us, forever change us, live inside us for as long as we have breath to speak them. There are forgotten words. Killing words. Great and frightening and terrible words. There are True words.
And then there are pictures.”  


9,5 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar