torsdag 29 maj 2014

City of Heavenly Fire - Cassandra Clare

Titel: City of Heavenly Fire
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #6
Sidor: 725

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.  

ΕRCHOMAI, SEBASTIAN HAD SAID.

I am coming.

Darkness returns to the Shadowhunter world. As their society falls apart around them, Clary, Jace, Simon and their friends must band together to fight the greatest evil the Nephilim have ever faced: Clary’s own brother. Nothing in the world can defeat him — must they journey to another world to find the chance?
 


The Mortal Instruments är väl en av de mest populära YA-serier som finns, och själv har jag älskat den sedan mitt första möte med City of Bones för 3 år sedan. Jag är kanske en av få som inte var helt nöjd med slutet i City of Glass, och jag har alltid gillat av Cassandra Clare valde att skriva tre böcker till. I över två års tid har jag väntat på City of Heavenly Fire, och jag kan bara säga att den var helt klart värd att vänta på, och att jag absolut älskade den här boken.

Jag vet egentligen inte vad jag ska säga om handlingen utan att spoila något, men vad jag kan säga är att den var fylld av spänning, humor, action, kärlek, och heartbreak. Jag älskar hur Cassandra Clare binder samman karaktärerna och handlingen från The Infernal Devices, The Mortal Instruments, och den kommande The Dark Artifices, och det gjorde att jag kände ännu mer kärlek till den här boken än vad jag först trodde. City of Heavenly Fire var en fantastisk läsupplevelse, och jag riktigt slukade sidorna. Jag skrattade högt, och jag grät som att mitt hjärta krossades. Själva finalen var fullkomligt enastående, och epilogen var absolut fulländad.

Karaktärerna är fenomenala, och jag älskar dem alla. Clary har växt så mycket under seriens gång, och det har varit så roligt att följa henne. Jace är en perfekt blandning av sarkasm och sårbarhet, och Simon har växt till att bli min största favorit. Jag älskar Isabelle, Alec, Magnus, Jordan, Maia, och Luke (men inte riktigt Jocelyn dock). Sebastian är en riktigt intressant karaktär, och jag tycker att han var en så mycket bättre bad guy än vad Valentine var. Jag kommer att sakna alla karaktärerna så mycket, även dem jag egentligen inte gillar, men jag är nöjd med hur deras resa slutar.

Så till några spoilertankar, vilka bör markeras för att läsas:
- Vad härligt det var att äntligen få veta hur Jem blev "mänsklig" igen. Och jag var så glad varenda gång han var med, även om det gjorde ont i mig att se hur mycket han fortfarande saknade Will. Jag älskar dessutom att epilogen utspelade sig efter den i Clockwork Princess, och att man fick se Jem och Tessa tillsammans igen.
- Något jag har riktigt svårt med är dock tanken på att Alec och Jem till sist kommer att dö, och att Magnus och Tessa återigen kommer att bli lämnade ensamma kvar. Jag vet inte varför, men någonstans hade jag hoppats på att Magnus skulle ge sin odödlighet till Jem, eller tvärtom. Så skönt dock att Magnus och Alec blev tillsammans igen, och jag hoppas de får ha sitt HEA.
- Jag älskade The Dark Artifices karaktärerna, och jag ser fram emot att få läsa om Emma och Jules. Emma var så modig, och jag kan tänka mig att hennes historia kommer att bli oerhört intressant. En av mina favoritscener var i prologen, när Emma skulle hämta Dru och Tavvy, och 8åriga Dru står med svärdet draget och vaktar Tavvy i spjälsängen. Det kan hända att jag fällde en tår eller två då.
- Jag älskade slutet när Sebastian dog och blev den pojke han hade kunnat vara. Det var riktigt sorgligt att se, och jag är imponerad att Clare lyckades få mig att bry mig om honom till sist.
- Jordan var en av mina favoritkaraktärer, så det var riktigt sogligt att han dog. Dock är jag både lite besviken, men samtidigt lättad, att ingen av huvudkaraktärerna dog.
- Simon krossade mitt hjärta en aning i den här boken. Jag älskar att han blev människa igen, men när man fick se hur alla hans minnen försvann så började jag att gråta, och jag slutade inte förrän att boken var slut. Jag älskade allt i epilogen dock, och jag är övertygad om att han kommer att bli en perfekt Shadowhunter.
spoilers slut.

City of Heavenly Fire var en makalöst bra bok, och jag kunde inte annat än att älska den. Det här är det slutet jag väntat på, och jag kunde inte vara mer nöjd. Helt enkelt enastående!

Favoritcitat:

“We shouldn't," protested Isabelle. "The Clave has a plan."
"The Clave has the collective intelligence of a pineapple," said Jace.
Alec blinked up at them. "Jace is right."
Isabelle turned on her brother. "What do you know? You weren't even paying attention."
"I was," Alec said, injured. "I said Jace was right."
"Yeah, but there's like a 90% chance of me being right most of the time, so that's not proof you were listening," said Jace. "That's just a good guess.” 


“Did Brother Zachariah just steal our cat?” 

“He’s not feeling well,” Clary said, catching at Simon’s wrist. “We’re going.”
“No,” Simon said. “No, I — I need to talk to him. To the Inquisitor."
Robert reached into his jacket and drew out a crucifix. Clary stared in shock as he held it up between himself and Simon. “I speak to the Night’s Children Council representative, or to the head of the New York clan,” he said. “Not to any vampire who comes to knock at my door —“
Simon reached out and plucked the cross out of Robert’s hand. “Wrong religion,” he said.” 


10 / 10

2 kommentarer:

  1. Åh! Jag är äntligen klar! Såå bra!!

    Jag håller med - det var ett jättebra slut och man känner sig nöjd med den här delen(även fast de antagligen kommer att dyka upp i The Dark Artifices). Dock tycker jag nog nästan att Clockwork Princess var mer känslomässigt intensiv att läsa - hade faktiskt ingen breakdown när jag läste den här.

    Jag är lite fascinerad över Clares arbete med det här. För hon sätter ju allt i ett sammanhang med allt annat. Med Jem/Tessa och The Infernal Devices, det TMI har handlat om och Emma/Julian i kommande böcker. Det är ju helt otroligt hur pass bra hon får det att gå ihop. Sedan slänger hon in The Bane Chronicles i TMI och ger det en betydelse och ett sammanhang. Underbart.

    Sorgligt att det är slut men skönt att vi kan gå vidare med annat(1år och några månader till Lady Midnight ska komma!)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bröt ju faktiskt ihop i slutet, men jag håller med om att Clockwork Princess var mer känslomässigt intensiv. Där tror jag att jag grät i över halva boken. Och jag håller med om det här hur hon band samman alla serierna, det var både snyggt gjort, och jag älskade att man fick träffa både nya och gamla favoriter. Just Emma tyckte jag riktigt mycket om, och jag ser så fram emot Lady Midnight. :)

      Radera