måndag 10 mars 2014

Three - Kristen Simmons

Titel: Three
Författare: Kristen Simmons
Serie: Article 5 #3
Sidor: 380

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Ember Miller and Chase Jennings are ready to stop running. After weeks spent in hiding as two of the Bureau of Reformation’s most wanted criminals, they have finally arrived at the safe house, where they hope to live a safe and quiet existence.

And all that’s left is smoking ruins.

Devastated by the demolition of their last hope, Ember and Chase follow the only thing left to them—tracks leading away from the wreckage. The only sign that there may have been survivors.

With their high profile, they know they can’t stay out in the open for long. They take shelter in the wilderness and amidst the ruins of abandoned cities as they follow the tracks down the coast, eventually finding refugees from the destroyed safe house. Among them is someone from Chase’s past—someone he never thought he’d see again.

Banding together, they search for a place to hide, aiming for a settlement a few of them have heard about…a settlement that is rumored to house the nebulous organization known as Three. The very group that has provided Ember with a tiny ray of hope ever since she was first forced on the run.

Three is responsible for the huge network of underground safe houses and resistance groups across the country. And they may offer Ember her only chance at telling the world her story.

At fighting back.


Article 5 trilogin är en av mina absoluta favoriter. Jag avgudade den första boken, och den andra boken var nästan lika bra den med. Att mina förväntningar på Three var skyhöga är ett understatement, och jag har längtat så oerhört efter att få läsa den. Om den var lika bra som jag förväntat mig? Absolut!

Three är full av action och spänning, och den var, precis som sina föregångare, näst intill omöjlig att sluta läsa. Takten är väldigt hög, och det händer saker hela tiden. En av de saker jag gillar bäst med den här trilogin är att det är så mycket misär hela tiden, och ibland är jag faktiskt lite orolig över att det verkligen inte ska gå att få till ett bra slut. Men jag tycker att Three var ett riktigt bra slut, mina frågor får svar, och Kristen Simmons knyter ihop allt väldigt bra. Ett extra plus också för epilogen, det är bland det bästa jag vet i en serieavslutning.

Jag älskar Ember och den utveckling hon har gjort genom serien. Hon är en väldigt stark karaktär, hon har mognat mycket, och är fortfarande beredd att slåss för det som är rätt. Jag gillar Chase, även om han hade några stunder där han irriterade mig i den här boken, och jag absolut älskar relationen mellan honom och Ember. Jag är också väldigt glad att det här är en serie utan vare sig insta love eller en kärlekstriangel.
I övrigt så gillade jag Tucker mer än vad jag trodde, Jesse mindre än vad jag trodde, och jag älskade Becca och Sean (och var så glad att de äntligen fick vara tillsammans igen).

Three var snäppet bättre än Breaking Point, men snäppet sämre än Article 5. Det är fortfarande en av mina favoritböcker dock, och jag är så glad att den här serien fick ett värdigt avslut. Jag ser fram emot att läsa mer av Kristen Simmons i framtiden, och Article 5 är en serie jag mer än gärna rekommenderar.


9,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar