torsdag 13 mars 2014

Minirecensioner x 2

Titel: The Madman's Daughter
Författare: Megan Shepherd
Serie: The Madman's Daughter #1
Sidor: 420

Sixteen-year-old Juliet Moreau has built a life for herself in London—working as a maid, attending church on Sundays, and trying not to think about the scandal that ruined her life. After all, no one ever proved the rumors about her father's gruesome experiments. But when she learns he is alive and continuing his work on a remote tropical island, she is determined to find out if the accusations are true.

Accompanied by her father's handsome young assistant, Montgomery, and an enigmatic castaway, Edward—both of whom she is deeply drawn to—Juliet travels to the island, only to discover the depths of her father's madness: He has experimented on animals so that they resemble, speak, and behave as humans. And worse, one of the creatures has turned violent and is killing the island's inhabitants. Torn between horror and scientific curiosity, Juliet knows she must end her father's dangerous experiments and escape her jungle prison before it's too late. Yet as the island falls into chaos, she discovers the extent of her father's genius—and madness—in her own blood.


Största anledningen till varför The Madman's Daughter hamnade på min TBR lista var dess omslag (så snyggt!). Boken är inspirerad av H.G. Wells klassiker The Island of Dr. Moreau, men eftersom jag inte läst den innan, så visste jag inte riktigt vad jag hade att vänta mig. The Madman's Daughter var dock en riktigt bra bok, både spännande och obehaglig. Det är kanske inte den bästa boken för en djurvän att läsa, och jag var tvungen att ta små pauser i läsningen när det blev för mycket. Men samtidigt så tyckte jag mycket om den här boken, och den hade många riktigt kusliga stunder.

Karaktärerna var alla väldigt intressanta. Dr. Moreau var fullständigt vansinnig, men åh, så fascinerande. Juliet var en fantastisk karaktär, och jag tyckte så mycket om henne. Montgomery och Edward hade sina stunder, och jag mer eller mindre gillade båda. Jag var dock inte särskilt intresserad av kärlekstriangeln, men ett stort plus är att den var ganska oförutsägbar.

Slutet var superb, och jag ser så fram emot fortsättningen. The Madman's Daughter är kanske inte en bok för alla, men det var helt klart en bok för mig. Rekommenderas varmt!

Favoritcitat:

“I rested my forehead against the wall and closed my eyes. It wasn’t just my curiosity, or my fascination with anatomy, or how I could unhesitatingly chop a rabbit’s head off with an ax when a roomful of boys couldn’t. Those things were all symptoms of the same sickness - a kind of madness inherited from my father. It was a dangerous pull in my gut drawing me toward the dark possibilities of science, toward the thin line between life and death, toward the animal impulses hidden behind a corset and a smile.”   

8 / 10


Titel: The Island of Dr Moreau
Författare: H.G. Wells
Serie: -
Sidor: 114

A shipwreck in the South Seas, a palmy paradise where a mad doctor conducts vile experiments, animals that become human & then "beastly" in ways they never were before--it's the stuff of high adventure. It's also a parable about Darwinian theory, a social satire in the vein of Jonathan Swift's Gulliver's Travels & a bloody tale of horror. As Wells himself wrote: "The Island of Dr. Moreau is an exercise in youthful blasphemy. Now & then, tho I rarely admit it, the universe projects itself towards me in a hideous grimace. It grimaced that time, & I did my best to express my vision of the aimless torture in creation."  

Efter att ha läst The Madaman's Daughter var jag väldigt nyfiken på The Island of Dr. Moreau, och beslöt mig för att genast plocka upp den. Tyvärr tyckte jag dock inte särskilt mycket om den här klassikern, och jag blev väldigt besviken på den.

Det är inte ofta jag läser klassiker. De få jag har läst har varit sega, språket har varit tröttsamt, dåligt med karaktärsutveckling, och mer eller mindre tråkiga. Allt detta stämmer tyvärr in på The Island of Dr. Moreau, och det enda någorlunda intressanta var när Doktorn förklarade allt om vivisektionerna för Edward. Karaktärerna som var så intressanta i The Madman's Daughter, var här bara tråkiga och jag brydde mig inte det minsta om någon utav dem.

The Island of Dr. Moreau var inte alls något för mig, dock kan jag uppskatta ämnet och förstå vad kontroversiellt det måste ha varit när boken först gavs ut. Om man är intresserad av själva historian tycker jag dock att Megan Shepherd gjorde ett oerhört mycket bättre jobb, och jag rekommenderar inte den här boken till någon.

3 / 10  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar