måndag 23 december 2013

Through the Zombie Glass - Gena Showalter

Titel: Through the Zombie Glass
Författare: Gena Showalter
Serie: The White Rabbit Chronicles #2
Sidor: 476

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

 Inspired by the childhood classic Alice in Wonderland, this harrowing and romantic story features teen zombie slayer Alice Bell who has lost so much—family, friends, her home. After a strange new zombie attack, Alice fears she may be losing her mind as well. A terrible darkness blooms inside her, urging her to do wicked things. The whispers of the dead assault her ears and mirrors seem to come frighteningly to life. She’s never needed her team of zombie slayers more—including her boyfriend, Cole—than she does now. But as Cole strangely withdraws and the zombies gain new strength, Ali knows one false step may doom them all.

Efter att ha återupptäckt hur mycket jag älskade första boken i den här serien, så var jag naturligtvis tvungen att plocka upp uppföljaren på direkten. Jag var dock inte riktigt lika förtjust i Through the Zombie Glass, men det var fortfarande en mycket bra bok och självklart så älskade jag även denna bok.

Handlingen var, till allra största del, lika fantastisk som i första boken, men det fanns även några saker jag inte var särskilt förtjust i. Jag gillar inte alls när det ska vara en massa relationstjafs och svartsjuka, och Through the Zombie Glass har sin beskärda del av just detta. Det blir lätt tröttsamt, och jag blir alltid så irriterad på personerna (läs Cole) som är inblandade. Tyvärr är det alltför ofta just andra boken i en serie håller på såhär, men jag är iallafall glad att allt verkade ordna upp sig i slutet. Dock fanns det även mycket jag tyckte om, framförallt Z.A., relationen mellan Ali, Kat och Reeve, när Ali, Kat och Reeve var, markera för spoiler --> tillfångatagna, spoiler slut, och slutet av boken.

Ali Bell är verkligen en fenomenal karaktär, och i mina ögon går hon bara från klarhet till klarhet. Hon är modig, rolig, och framför allt oerhört stark. Jag älskar hur hon hanterade, markera för spoiler --> uppbrottet från Cole, spoiler slut, och jag tycker att det var väldigt uppfriskande att det kom från en YA karaktär.
Cole var inte riktigt min favorit den här gången, jag gillar inte hans beteende och jag kan tycka att han kom undan lite för lätt i slutet. I övrigt så gillar jag resten av karaktärerna, allra helst Kat, Nana, Gavin och Justin.

Trots att Through the Zombie Glass är snäppet sämre än sin föregångare, är det ändå en mycket bra bok. Den är aningen långsam, men ändå full av action, och ni som gillade Alice in Zombieland kommer inte att bli besvikna. Jag ser så mycket fram emot fortsättningen som kommer nästa höst, och jag är glad över att återigen kunna kalla den här serien för en av mina favoriter.

Favoritcitat:

“Ali Bell doesn't play hide-and-seek," Lucas said. "She plays hide-and-pray-I-don't-find-you."
Mackenzie smiled. "When Ali Bell gives you the finger, she's telling you how many seconds you have to live."
Cole chuckled, saying, "Fear of spiders is arachnophobia, and fear of tight spaces is claustrophobia, but fear of Ali Bell is just called logic."
"Oh, oh." Kat clapped excitedly. "There used to be a street named after Ali Bell, but it was changed because nobody crosses Ali Bell and lives. True story.” 


8,5 / 10

2 kommentarer:

  1. Åh den här vill ju jag läsa!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var jättebra, jag hoppas du kommer att tycka om den. :)

      Radera