fredag 20 december 2013

Alice i Zombielandet - Gena Showalter

Titel: Alice i Zombielandet
Författare: Gena Showalter
Serie: The White Rabbit Chronicles #1
Sidor: 423
Recex: Ja

Om någon hade berättat för Alice Bell att hennes liv skulle vändas upp och ner från ett ögonblick till ett annat, skulle hon ha brustit ut i skratt. Från lyckligt till tragiskt, från oskuldsfullt till förstört. Nej, aldrig. Men det var det som hände. Ett hjärtslag. En blinkning, ett andetag, en sekund - och allt hon kände till och älskade var borta.

Hennes pappa hade haft rätt. Monstren fanns på riktigt.

För att hämnas sin familj måste Alice lära sig att slåss mot de odöda. Och för att överleva måste hon sätta sin tillit till den farligaste av alla farliga killar, Cole Holland. Men Cole har sina egna hemligheter, och om Alice inte är försiktig kan de visa sig vara farligare än zombierna.


Först och främst vill jag tacka Harlequin för recensionsexemplaret; tack så mycket!

Jag läste den här boken för första gången på engelska för lite mer än ett år sedan, och älskade den. Jag gav den 10 av 10, och den hamnade på tredje platsen över årets bästa böcker 2012. Men av någon anledning har jag fått för mig att den inte alls var så bra, och jag har inte alls velat plocka upp uppföljaren. Eftersom Harlequin skickade hem boken på svenska till mig i somras, beslöt jag mig dock för att läsa om den och recensera den svenska versionen, och det här är vad jag tyckte;

Varför jag fått för mig att Alice i Zombielandet skulle vara en rätt dålig bok övergår verkligen mitt förstånd, och även om jag inte skulle ge den full pott, så är det inte heller långt därifrån. Precis som när jag läste den första gången, så fastnar jag för handlingen på första sidan och boken är både spännande, rolig och sorglig. Det är en helt ny spinn på zombier, och även om mitt hjärta tillhör de traditionella zombierna, så är jag mycket förtjust i Gena Showalters version.

Alice Bell är en absolut enastående karaktär, och jag älskar att hon är så badass. Ali är dessutom både smart och sarkastisk, och jag mer eller mindre avgudar henne.
Jag gillar även alla de andra karaktärerna, allra helst Cole, Kat och Alis morföräldrar.

För att läsa min första recension av den här boken, klicka här. I övrigt vill jag bara säga att Alice i Zombielandet är en fenomenalt bra bok, och jag blev väldigt glad när jag upptäckte att jag fortfarande älskar den. Rekommenderas varmt!


9 / 10

2 kommentarer:

  1. Denne har jeg hatt på listen min på goodreads over bøker jeg ønsker å lese veldig lenge nå. Og er enda en av de bøkene jeg må lese en gang! Jeg har ikke lest mange zombie bøker før, men du får den til å høres interessant ut. Jeg elsker også bøker der protagonisten er smart og sarkastisk. (Just my kind of character)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte direkt de traditionella zombierna, men de är ganska läckra ändå. Haha, jag älskar också smarta och, framförallt, sarkastiska karaktärer. Jag hoppas du läser och tycker om boken, det är den värd. :)

      Radera