fredag 18 oktober 2013

The Dream Thieves - Maggie Stiefvater

Titel: The Dream Thieves
Författare: Maggie Stiefvater
Serie: The Raven Cycle #2
Sidor: 437

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Now that the ley lines around Cabeswater have been woken, nothing for Ronan, Gansey, Blue, and Adam will be the same. Ronan, for one, is falling more and more deeply into his dreams, and his dreams are intruding more and more into waking life. Meanwhile, some very sinister people are looking for some of the same pieces of the Cabeswater puzzle that Gansey is after...

Maggie Stiefvater är en av mina favoritförfattare och jag har hittills älskat allt jag läst av henne (bortsett från Forever, vilken ändå hela tiden växer i mina ögon, och som säkerligen skulle få ett mycket högre betyg vid en framtida omläsning), och naturligtvis var The Dream Thieves inget undantag.

The Dream Thieves är helt klart ett av Maggie Stiefvaters bästa verk, och jag älskade varenda sida. Världsuppbyggnaden är mer än makalöst bra, och som vanligt är hennes prosa fantastiskt vacker..bara språket i sig gör boken mer än läsvärd.

Det är väldigt svårt att prata om handlingen utan att ge iväg små spoilers, men jag vill påpeka att den här boken är full av magi och, vid sina tillfällen, lika kuslig som vacker. Det fanns scener som fick mig att skratta, scener som fick mina ögon att tåras, händelser som gjorde mig livrädd och händelser som mer eller mindre krossade mitt hjärta. The Dream Thieves innehåller allt en bra bok måste innehålla, och det enda jag inte gillar är väntan på nästa bok i serien.

Jag vet att jag tyckte att karaktärerna var svåra att lära känna när jag läste första boken, The Raven Boys, men i The Dream Thieves känns det som att vi är gamla vänner och jag absolut älskar dem alla. Min favorit är Gansey, han är väldigt fascinerande och speciell, och han liknar ingen av de karaktärer jag har blivit så van att läsa om.
Jag älskar Blue, hon är så stark och unik. jag tycker väldigt mycket om Blues familj, och då allra helst Calla.
Mycket av The Dream Thieves berättas ur Ronans perspektiv och jag gillade att man fick lära känna honom så mycket. Ronan är en väldigt komplex karaktär som jag absolut avgudar.
Och sist, men inte minst, så gillar jag självklart både Noah och Adam med. Jag hade dock gärna sett mer av Noah, och jag känner mig fortfarande väldigt kluven när det kommer till Adam...

Mitt slutord blir att The Dream Thieves är en alldeles fenomenal bok och den liknar inget annat jag läst. Jag absolut älskar den, och The Raven Cycle är en serie jag mer än gärna rekommenderar. 

Favoritcitat:

“His eyes were frighteningly alive, the curve of his mouth savage and pleased. It suddenly didn't seem at all surprising that he should be able to pull things from his dreams.
In that moment, Blue was a little in love with all of them. Their magic. Their quest. Their awfulness and strangeness. Her raven boys.” 


“It was mint and memories and the past and the future and she felt as if she’d done this before and already she longed to do it again.”  


9 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar