måndag 9 september 2013

The Archived - Victoria Schwab

Titel: The Archived
Författare: Victoria Schwab
Serie: The Archived #1
Sidor: 321

Imagine a place where the dead rest on shelves like books.

Each body has a story to tell, a life seen in pictures that only Librarians can read. The dead are called Histories, and the vast realm in which they rest is the Archive.

Da first brought Mackenzie Bishop here four years ago, when she was twelve years old, frightened but determined to prove herself. Now Da is dead, and Mac has grown into what he once was, a ruthless Keeper, tasked with stopping often—violent Histories from waking up and getting out. Because of her job, she lies to the people she loves, and she knows fear for what it is: a useful tool for staying alive.

Being a Keeper isn’t just dangerous—it’s a constant reminder of those Mac has lost. Da’s death was hard enough, but now her little brother is gone too. Mac starts to wonder about the boundary between living and dying, sleeping and waking. In the Archive, the dead must never be disturbed. And yet, someone is deliberately altering Histories, erasing essential chapters. Unless Mac can piece together what remains, the Archive itself might crumble and fall.


Jag har velat läsa The Archived sedan jag först hörde talas om den, och med ett koncept där de döda vilar på hyllor, precis som böcker, kan det inte gå fel.

Jag gillade handlingen och själva arkivet var riktigt fascinerande. Jag älskade miljöerna, de var lagomt creepy och smått magiska. The Archived var väldigt spännande vid sina tillfällen, men den kunde även var lite småseg. Det är inte en bok som är full av action, men den gick ändå snabbt att läsa och jag fastnade redan från början i den.

Under bokens gång får man se tillbaka blickar av konversationer mellan Da och Mac, vilket hjälpte till att förklara världen på ett bra sätt, och jag tyckte mycket om att det var gjort på det viset.

Macs berättarröst är riktigt bra och jag gillar att det märks att sorgen tagit så mycket av hennes personlighet. Ensamheten gör att hon känns svår att lära känna, men jag tolkar det mer som att det är såhär omständigheterna gjort henne.
Jag älskade Wesley, han var riktigt charmig och härlig, och fick mig ofta att skratta. Jag gillade även Roland, men inte Owen. Markera för spoiler --> Jag förstod redan från början att Owen var skum, men jag listade aldrig ut att han var 'the bad guy', spoiler slut.

The Archived är en bra bok, men den saknar något för att göra den fantastisk. Men ett läckert koncept och härligt kusliga miljöer gör att jag ser mycket fram emot dess fortsättning (som kommer nästa år).

Favoritcitat:

“Lying is easy. But it's lonely."
"What do you mean?"
"When you lie to everyone about everything, what's left? What's true?"
"Nothing," I say.
"Exactly.” 


“It takes at least three assassination attempts to scare me off. And even then, if there are baked goods involved, I might come back.” 

7 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar