tisdag 3 september 2013

Skylark - Meagan Spooner

Titel: Skylark
Författare: Meagan Spooner
Serie: Skylark #1
Sidor: 333

Sixteen-year-old Lark Ainsley has never seen the sky.

Her world ends at the edge of the vast domed barrier of energy enclosing all that’s left of humanity. For two hundred years the city has sustained this barrier by harvesting its children's innate magical energy when they reach adolescence. When it’s Lark’s turn to be harvested, she finds herself trapped in a nightmarish web of experiments and learns she is something out of legend itself: a Renewable, able to regenerate her own power after it’s been stripped.

Forced to flee the only home she knows to avoid life as a human battery, Lark must fight her way through the terrible wilderness beyond the edge of the world. With the city’s clockwork creations close on her heels and a strange wild boy stalking her in the countryside, she must move quickly if she is to have any hope of survival. She’s heard the stories that somewhere to the west are others like her, hidden in secret—but can she stay alive long enough to find them?


Jag visste knappt något om Skylark när jag började läsa den, mer än att jag har den sorterad under dystopia/sci-fi på Goodreads, och trots att det är långt ifrån den bästa bok jag läst, så gillade jag den.

Jag gillade verkligen världen som författaren byggt upp, och handlingen är en salig blandning av magi och steampunk i en någorlunda dystopisk framtid. Det är svårt att förklara riktigt vad som händer utan att spoila något, men jag fann att boken var riktigt fantasifull och för det mesta ganska spännande. Vissa element gjorde att den påminde mig om Under the Never Sky av Veronica Rossi, till exempel, markera för spoiler--> En tjej som tvingats lämna sitt hem, och där hemmet varit skyddat från omvärlden, hon träffar en kille från utsidan, det finns kannibaler och de måste gå genom landet, spoiler slut, men jag menar absolut inget negativt med det.

Lark var en intressant karaktär, men samtidigt tyckte jag att hon var svår att lära känna. Hon var aningen motsägelsefull, men jag gillade hennes utveckling och då allra helst i slutet.
Annars tyckte jag inte att man fick någon känsla för de övriga karaktärerna, och utav dessa så var Nix helt klart min favorit.

Det negativa jag har att säga är att boken lätt blev seg mellan de spännande händelserna, jag hade velat veta mycket mer om världen, och varken handlingen eller karaktärerna grep tag i mig ordentligt.

Med en fantastiskt fantasifull värld och ett spännande slut, garanterar dock Skylark att jag kommer läsa dess uppföljare, och i mina ögon är den helt klart värd att läsa.


6 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar