fredag 6 september 2013

Kodnamn Verity - Elizabeth Wein

Titel: Kodnamn Verity
Författare: Elizabeth Wein
Serie: - (en companion bok fast med andra karaktärer finns på engelska)
Sidor: 331
Recex: Ja

Året är 1943. En kvinnlig brittisk agent arresteras av Gestapo i det naziockuperade Frankrike. Efter veckor av tortyr går hon med på att avslöja allt, och börjar skriva sin bekännelse. Det blir berättelsen om piloten Maddie som flög henne till Frankrike, om deras vänskap och kamp för överlevnad. Berättelsen om Verity.


Först och främst vill jag ge ett stort tack till Gilla Böcker för recensionsexemplaret; tack så mycket!

Jag har alltid varit lite tveksam till Code Name Verity, och det har aldrig verkat som en bok för mig. Men när jag såg att den skulle översättas till svenska blev jag mer och mer sugen på att läsa den, och när jag hade turen att få den som recex började jag att läsa den direkt, och nu i efterhand kan jag bara säga att, wow, vilken bok!

Det är svårt att prata om handlingen och jag vill verkligen inte spoila något, men jag ska försöka nämna några saker... Trots att boken var aningen seg i början och trots att det var så mycket flygplanssnack och termer, kunde jag inte låta bli att bli lite småförälskad. Den här berättelsen är så oerhört skickligt skriven och jag fastnade totalt för den.

Karaktärerna är så himla underbara. Både Queenie och Maddie är oerhört modiga, och jag älskar deras relation. Man riktigt vet hur mycket dem betyder för varandra, och det driver historian framåt. Om jag måste välja så föredrar jag Queenies berättarröst, kanske för att hon är mer oberäknelig, kanske för att hon är där hon är...men jag är ändå väldigt glad att man får läsa ur bådas perspektiv.

Jag vill egentligen inte säga något om slutet, men jag kan inte låta bli att nämna det. Slutet..jag..det..jag vet inte..det finns egentligen inga ord..

Till sist vill jag ge ett stort beröm till Carina Jansson som översatt boken. Det är inte så ofta jag läser böcker på svenska nuförtiden, och ofta tycker jag att översättningen brukar brista..men Kodnamn Verity är så oerhört bra översatt att jag knappt märkte vilket språk jag läste på (och hur luddigt det än låter så är det ett stort beröm från mig).

Kodnamn Verity är en väldigt speciell bok, och ju längre in i boken jag kommer, desto mer älskar jag den. Jag är så lyrisk att det är svårt att beskriva vad som är så bra, och samtidigt vill jag absolut inte spoila något. Det enda jag har att säga nu är att ni MÅSTE läsa den, ni bara måste!

Favoritcitat:

"Att hitta sin bästa vän är som att bli förälskad."

"Jag är inte längre rädd för att bli gammal. Jag förstår inte ens hur jag någonsin kan ha sagt något så dumt. Så barnsligt. Så anstötligt och arrogant.
   Men framför allt så väldigt, väldigt dumt. Jag vill förtvivlat gärna bli gammal."

"KYSS MIG, HARDY! Kyss mig, FORT!"

9 / 10

4 kommentarer:

  1. Åh, får tårar i ögonen då jag läser citaten :( Jag måste verkligen läsa om boken för tror att jag kanske skulle uppskatta den mer då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ville läsa om den så fort jag lagt ifrån mig den. :) Jag vill gärna höra vad du tycker om du bestämmer dig för en omläsning...ifall om du gillar den bättre och så.. :)

      Radera
  2. Men åååh, jag blir jättenyfiken på att läsa boken nu! Tack så hemskt mycket för tipset! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag hoppas att du läser ocg tycker om den! :)

      Radera