fredag 17 maj 2013

The Eternity Cure - Julie Kagawa

Titel: The Eternity Cure
Författare: Julie Kagawa
Serie: Blood of Eden #2
Sidor: 434

Spoilervarning! Ingår i en serie, spoilers från tidiagre böcker förekommer.

Allison Sekemoto has vowed to rescue her creator, Kanin, who is being held hostage and tortured by the psychotic vampire Sarren. The call of blood leads her back to the beginning—New Covington and the Fringe, and a vampire prince who wants her dead yet may become her wary ally.

Even as Allie faces shocking revelations and heartbreak like she’s never known, a new strain of the Red Lung virus that decimated humanity is rising to threaten human and vampire alike.


Första boken i serien, The Immortal Rules, var en av de bästa böckerna jag läste förra året, och The Eternity Cure är en av de böcker jag längtat mest till under 2013. Julie Kagawa är en av mina favoritförfattare och återigen levde hon upp till mina förväntningar. 

Jag älskade handlingen, The Eternity Cure utspelar sig fyra månader efter The Immortal Rules, och Allie letar efter Kanin (och Sarren). Hon får hjälp från oväntat håll och stöter på gamla bekanta. Boken är både spännande och medryckande, och det är svårt att lägga ifrån sig. Det fanns vissa twister jag inte kunde förutse, och jag älskade varenda sida.

En av de saker jag gillar mest med Blood of Eden serien är världen den utspelar sig i. Den är väldigt väl uppbyggd och jag älskar hur mörk och creepy den är. Julie Kagawa är en mästare på att uppfinna fantasifulla och fängslande världar, och hur mardrömslik den än är att vara i, så älskar jag den.

Allie är en av mina favoritkaraktärer. Hon är så himla badass och jag bara älskar henne. Jag gillar att hon inte är perfekt, utan att hon hela tiden måste kämpa emot monstret inom henne. Det jag tycker är intressant är att när Allie var männsika hade hon samma personlighet som de flesta vampyrer och nu när hon är vampyr är hon så mycket mer mänsklig. Jag gillar att Allie hela tiden utvecklas som karaktär, och jag ser fram emot att se vem hon kommer vara i nästa bok.
Jag älskade Kanin i första boken, och jag älskar honom nu. Hade gärna sett mer utav honom dock.
I första boken var jag inte så jätteförtjust i Zeke, utan jag fann honom ganska personlighetslös. I The Eternity Cure tycker jag att han utvecklas mer, och även om han inte är den mest intressanta karaktären, så gillar jag honom.
Min favorit är Jackal. Han är lite som en ond Puck (The Iron Fey). Sarkastisk och rolig, väldigt badass, men förmodligen mer mänsklig än vad man kan tro, det ska bli kul att se vad som händer med honom i sista boken..jag har mina teorier. 
Sarren är en av de bästa bad guys jag sett på länge. Han är helt psycho och sjukt obehaglig. Han är väldigt oberäknelig och sadistisk. Det finns inget att rädda hos honom, utan han är helt vansinnig.

The Eternity Cure är ännu en enastående bok av Julie Kagawa. Den har en spännande handling, en fenomenal världsuppbyggnad och karaktärer jag älskar. Blood of Eden tillhör mina favoritserier och jag längtar efter att få se hur Julie Kagawa kommer att avsluta serien. Rekommenderas starkt.

Favoritcitat:

“The lesser of two evils was still evil.”

“Well," I ventured as we left Salazar's office, stepping back into the long hallway. I glanced over at Kanin, Zeke and Jackal, and shrugged. "What now?"
Jackal rolled his eyes and stepped away from us. "What now is that I am going to relax for a few hours without listening to the lot of you whine at me. 'Ohhh, don't hurt the humans, ohhh, we have to save refugees from mole men, ohhh, Kanin's dying.' Ugh." He made a disgusted gesture with both hands. "It's enough to make me puke. I am going to the bar to get this taste out of my mouth. You all can do whatever you want.” 


9 / 10

4 kommentarer:

  1. Åh vad jag vill läsa den här serien! I <3 Dystopi + Vampyrer! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är SÅ bra! Du måste läsa den snart. :)

      Radera
  2. Jag ska definitivt läsa den här serien. Tror dock jag väntar tills första delen kommer ut på svenska i juni!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju jättekul att den ska komma på svenska, tycker absolut att du ska läsa den..hoppas du gillar den! :)

      Radera