torsdag 4 april 2013

Touch of Frost - Jennifer Estep

Titel: Touch of Frost
Författare: Jennifer Estep
Serie: Mythos Academy #1
Sidor: 350

My name is Gwen Frost, and I go to Mythos Academy; a school of myths, magic and warrior whiz kids, where even the lowliest geek knows how to chop off somebody's head with a sword and Logan Quinn, the hottest Spartan guy in school, also happens to be the deadliest. 
But lately, things have been weird, even for Mythos. First, mean girl Jasmine Ashton was murdered in the Library of Antiquities. Then, someone stole the Bowl of Tears, a magical artifact that can be used to bring about the second Chaos War. You know, death, destruction and lots of other bad, bad things. Freaky stuff like this goes on all the time at Mythos, but I'm determined to find out who killed Jasmine and why; especially since I should have been the one who died..

Touch of Frost har funnits på min att läsa lista i närmare ett och ett halvt år, men jag har aldrig kommit mig för att köpa den förrän nu och som jag ångrar mig att jag inte läst den tidigare. Touch of Frost var en fantastiskt bra bok och jag blev väldigt förvånad över hur mycket jag älskade den.

Jag fastnade i boken redan på första sidan och den gick väldigt fort att läsa. Jag älskade handlingen och all mytologi bakom den. Boken innehåller flera olika slags mytologier och det finns så många olika släkten; Vikingar och Valkyrior, Romare och Amazoner, Spartaner, Kelter osv, till och med en eller annan Zigenare. Jag älskade författarens egna twist på allt och jag fann bakgrundshistorian oerhört intressant.

Jag älskade bokens huvudkaraktär, Gwen. Hon var rolig, charmig, tuff och smått sarkastisk. Väldigt självständig och stark, även om jag tyckte synd om henne för att hon var så ensam i början. Det enda som störde mig på var hur hon vägrade att tro på att Gudarna och Kaoskriget hade hänt på riktigt, och jag var glad när hon lade ner attityden och började lyssna på vad alla berättade istället.
Jag älskade Daphne, så rolig och kvicktänkt, och jag förstod på en gång att de skulle bli kompisar. Jag gillade att Daphne beslöt sig för att tänka själv och jag älskade hennes relation med Carson.
Min favorit i boken var Logan. Som vanligt är kärleksintresset en badboy, men jag älskade honom. Det var så gulligt att han alltid dök upp för att rädda Gwen och jag ser fram emot att få veta mer om honom.

Mitt slutord blir att jag fullkomligen älskade Touch of Frost, trots att boken är lite väl förutsägbar och klichéartad ibland, och karaktärerna är aningen stereotypiska, så var det lätt att överse från och jag kunde inte sluta läsa.

Favoritcitat:

“Are you OK?" I asked.
"I think so." Logan stared at me, and a smile pulled up his lips. "But maybe you should give me mouth-to-mouth, just to make sure.”  


“That was my favorite dagger."
She had a favorite dagger? Seriously? And she thought that I was a freak.” 


“My own eyes narrowed. i didn't like being made fun of, not even by a dangerous bad boy like Logan Quinn. "Yeah, well, this Gypsy girl happens to have a grandma who can curse you so bad that your dick will turn black and fall off, so watch your step, Spartan.”  

10 / 10 

6 kommentarer:

  1. Med tanke på dina recension och citaten du tog med så verkar det vara en riktigt bra bok! :)

    SvaraRadera
  2. Gillade den också väldigt mycket, speciellt Gwens berättarröst. Men vad tyckte du om mysteriet. Tyckte själv att det blev ganska uppenbart efter halva boken så det förstörde det lite för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog faktiskt lite längre för mig innan jag förstod vem som var the bad guy, jag var så inne i allt att jag missade viktiga ledtrådar. Men mycket är ju förutsägbart och det märks lite i de efterföljande böckerna också. :/ Men det hindrade inte mig från att sluka och älska dem ändå. :)

      Radera
  3. Jag har varit lite skeptisk till den här boken men dina recensioner brukar stämma rätt bra på min lässmak så man kanske ska ge den en chans :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag definitivt att du ska göra. Jag ångrar väldigt att jag inte köpt hem den tidigare. :)

      Radera