torsdag 28 mars 2013

Blodsmagi - Tessa Gratton

Titel: Blodsmagi
Författare: Tessa Gratton
Serie: The Blood Journals #1
Sidor: 381
Recex: Ja

Det börjar oskyldigt: Rita en cirkel på marken ... lägg ett dött löv I mitten ... strö över lite salt ... läs en formel på latin ... tillfoga några droppar färskt blod.

Det där sista är kanske inte så enkelt ändå. Men för Silla känns det ändå rätt. Sedan hennes föräldrars fruktansvärda död har ingenting ens varit i närheten av att kännas rätt. Silla är beredd att göra vad som helst för att avslöja sanningen om sin familj till och med pröva besvärjelserna i boken som hon nyligen fått i sin ägo, och som verkar ha tillhört hennes pappa. Till och med offra sitt eget blod.

Men boken är inte det enda som är nytt i Sillas liv. Nicholas har precis flyttat in i grannhuset. Silla misstänker att han såg när hon utförde blodsmagin på kyrkogården, vid sina föräldrar grav. Men vad han än såg och vad han än anser om det så vill hon vara med honom.


Först och främst så vill jag tacka B. Wahlströms för recensionsexemplaret!

Jag har länge varit nyfiken på Blodsmagi, men jag har aldrig kommit mig för att köpa den. Jag blev både glad och aningen förvånad när den skulle komma på svenska, och jag bad genast om ett recex. Tyvärr måste jag säga att jag blev ganska besviken på boken, trots att mina förväntningar inte var så höga.

Jag gillar handlingen mycket, den är mörk, lätt deprimerande och väldigt blodig. Jag är inte speciellt förtjust i blod, utan snarare tycker jag att det är lite obehagligt, men i denna bok fungerar det. Själva blodsmagin var det bästa med hela boken och jag gillade att man måste offra lite blod i utbyte för magin. 

Vad som störde mig mest var karaktärerna. Det är väldigt svårt för mig att fastna för en bok när jag inte bryr mig ett dugg om dess karaktärer. Båda Silla och Nicholas är ganska platta och utan någon större personlighet. Dessutom är deras berättarröster väldigt lika och jag kunde knappt skilja på dem.
Jag gillade relationen mellan Silla och hennes bror och nu i efterhand är Reese den enda jag vill veta mer om (ni som läst förstår varför) (spoiler-->Alltså, Reese..wtf? Jag läste den korta eboken, Crow Memory, ur hans perspektiv, om jag undrar om han ska vara en(12) kråka resten av livet? Någon som läst andra boken i serien och vet om han dyker upp där? Det här stör mig jättemycket, att inte veta, spoiler slut.).


Något jag tyckte mycket om var Josephines kapitel, jag gillade hennes utveckling och hon var den enda karaktären med en personlighet. Jag tyckte att det var ganska lätt att lista ut vem som var the bad guy, men jag blev väldigt förvånad över berättelsen om (spoiler) Sillas pappa (spoiler slut).

Mitt slutbetyg blir följande; Blodsmagi är en helt okej bok, handlingen är bra, men karaktärerna drar ner bokens betyg mycket. Inte riktigt min typ av bok, tyvärr.

4 / 10

2 kommentarer:

  1. Det var någon som sa till mig att bok 2 skulle handla om andra karaktärer så vad som händer med han får man kanske aldrig reda på. Var själv väldigt ljummen angående denna boken..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas på att han kanske är med ändå. Jag hatar att man inte får veta mer. :/

      Radera