fredag 8 februari 2013

Falling For You - Lisa Schroeder

Titel: Falling For You 
Författare: Lisa Schroeder
Serie: -
Sidor: 355 

Rae's always dreamed of dating a guy like Nathan. He’s nothing like her abusive stepfather—in other words, he’s sweet. But the closer they get, the more Nathan wants of her time, of her love, of her...and the less she wants to give.

As Rae’s affection for Nathan turns to fear, she leans on her friend Leo for support. With Leo, she feels lighter, happier. And possessive Nathan becomes jealous.

Then a tragedy lands Rae in the ICU. Now, hovering between life and death, Rae must find the light amid the darkness…and the strength to fight for life and the love she deserves.


Jag har länge velat läsa något av Lisa Schroeder, men jag har alltid varit tveksam till att läsa på vers, så när Falling For You, som är en blandning av prosa och poesi, släpptes så ville jag gärna ge den ett försök, och jag blev inte besviken.

Det är en väldigt vackert skriven och en mycket fin bok, och jag gillar den bakomliggande tanken att det alltid finns något sorts ljus i mörkret. Däremot tyckte jag att det var lite jobbigt att Rae couldn't catch a break (i brist på svenska ord). Så fort något verkade bli bättre för henne så kom något annat och slog ner henne igen. Det tog för lång tid för något positivt att hända och jag blev nästan lite mer deprimerad än vanligt.

Jag gillade Rae för det mesta, men det jobbiga var att hon hade inga problem att säga ifrån till Nathan, hon var så otroligt stark att det imponerade mig, men hon kunde inte säga ifrån i överhuvudtaget åt Dean. Hon blev aningen motsägelsefull och det ändrade hela tiden hur jag såg på henne. Jag var också lite besviken att hon var så dålig att stå upp för sig själv, men när det väl hände så var det nästan värt väntan.
Jag gillade Leo och jag gillade deras relation. Det tog tid för den att uppstå och den var väldigt gullig.

Nathan var en obehaglig karaktär men han var intressant att läsa om. Man märker redan från början att det inte står rätt till med honom och det var lite fascinerande hur han försökte kontrollera Rae.
En sak jag reagerade väldigt negativt på var när Rae berättade för sin kompis att hon var rädd för honom och kompisen ändå tyckte att hon skulle fortsätta träffa honom. Det känns lite som ett fel budskap att sända ut.

En av mina favoritsaker med boken var hela "Poetry Revolution"-saken, det gillade jag skarpt.

Slutet gjorde mig väldigt förvånad, jag hade förväntat mig något helt annat. Typ att (markera för spoiler) allt var Nathans fel, att han hade misshandlat henne svårt eller något (spoiler slut). Det hela blev lite av ett antiklimax och det gjorde mig rätt besviken.

Jag kan inte säga att Lisa Schroeder fått mig sugen att läsa något på vers, men om hon släpper en till bok i denna kategori så kommer jag vara bland de första i kön. Min besvikelse över slutet drog tyvärr ner på betyget, men Falling For You är ändå en riktigt bra bok!

                                                8 / 10

2 kommentarer:

  1. Måste läsa något av henne snart !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite så kände jag också. :) Jag rekommenderar gärna Falling for You, jag tyckte mycket om den. :)

      Radera