måndag 14 januari 2013

Lockdown - Alexander Gordon Smith

Titel: Lockdown
Författare: Alexander Gordon Smith
Serie: Escape From Furnace #1
Sidor: 273

Beneath Heaven is Hell. Beneath Hell is Furnace.

Furnace Penitentiary: the world’s most secure prison for young offenders, buried a mile beneath the earth’s surface. Convicted of a murder he didn’t commit, sentenced to life without parole, “new fish” Alex Sawyer knows he has two choices: find a way out, or resign himself to a death behind bars, in the darkness at the bottom of the world. 

Lockdown har funnits på min TBR-lista länge, men jag har aldrig kommit mig för att köpa den. Nu inför jul passade jag istället på att önska mig hela serien i julklapp. Det tog inte länge innan jag började läsa Lockdown, och den levererade redan från första sidan.

Handlingen är brutal och otäck. Alex blir ditsatt för ett mord han inte begått och man har nolltolerans för ungdomsvåld. Det finns ett fängelse som heter Furnace och dit skickas alla ungdomar som begått våldsbrott för resten av deras liv. I fängelset verkar vakterna omänskliga, det finns mutanthundar och då och då väcks fångarna mitt i natten för att bli slumpmässigt utvalda och tagna av figurer med gasmaskar, så kallade wheezers, och ingen vet vad som händer med dem som blir tagna.

Ibland när jag läser och får många nya intryck måste jag lägga ner boken och fundera lite så jag har riktigt klara bilder över allt som händer. Kanske skulle jag ha skippat det när det gällde dessa wheezers, för dem var ytterst obehagliga och jag lovar att de kommer att ge mig mardrömmar.
Allt med Lockdown är mardrömslikt, och medan jag läser tappar jag nästan hoppet själv, det är skönt att lägga ifrån mig boken och återvända till verkligheten lite då och då.

Karaktärerna är inte bokens starkaste sida, men jag gillar Alex och jag hejar på honom. Jag gillar att han har kvar humorn trots allt elände, och han är väldigt driven och handlingskraftig. 
Jag gillar även Alex kompisar, Zee och Donovan, och Donovan är min favoritkaraktär.

Det är non-stop action redan från början och Lockdown lyckas med att hålla mig i ett skräckslaget grepp ända till sista sidan. En riktigt, riktigt bra bok.

Favoritcitat:

"Just take it from me," Donovan said. "Stay well clear of the warden. Some here think he's the devil. I don't, I don't believe in that religious talk, but I know evil when I see it. He's something rotten they dragged from the bowels of the earth, something they patched together from darkness and filth. He'll be the death of us all, every single one of us here in Furnace. Only question is when."
"I know one thing," I added. "The warden certainly brings out peoples dramatic sides."
Zee and Donovan both laughed through their noses."

                                                8,5 / 10

3 kommentarer:

  1. Var riktigt överraskad över hur bra boken var. Tyckte att vänskapen mellan Alex och Donovan var så fin.

    SvaraRadera
  2. Har varit nyfiken på Furnace serien ett tag nu, den verkar riktig ryslig och bra :)

    SvaraRadera
  3. Detta här verkar vara något för mig. Tack för en bra recension, ska kolla in böckerna! :)

    SvaraRadera