fredag 25 januari 2013

Black City - Elizabeth Richards

Titel: Black City
Författare: Elizabeth Richards
Serie: Black City #1
Sidor: 374

In a city where humans and Darklings are now separated by a high wall and tensions between the two races still simmer after a terrible war, sixteen-year-olds Ash Fisher, a half-blood Darkling, and Natalie Buchanan, a human and the daughter of the Emissary, meet and do the unthinkable—they fall in love. Bonded by a mysterious connection that causes Ash’s long-dormant heart to beat, Ash and Natalie first deny and then struggle to fight their forbidden feelings for each other, knowing if they’re caught, they’ll be executed—but their feelings are too strong.

When Ash and Natalie then find themselves at the center of a deadly conspiracy that threatens to pull the humans and Darklings back into war, they must make hard choices that could result in both their deaths.


Jag har haft väldigt höga förväntningar på Black City, och den levde upp till nästan alla. Redan på första sidan griper boken tag i mig och den släpper mig inte förrän långt efter att sista sidan är läst.

Black City är en slags vampyrdystopi. Efter flera års krigande lever nu människor och Darklings (vilka har samma egenskaper som vampyrer) åtskilda, Darklings(arna) hålls inhängnade bakom murar och förhållanden mellan raserna är total förbjudna och bestraffas med döden. Det går att dra många paralleller med Andra världskriget, segregationen mellan raserna, murarna de lever innanför och koncentrationslägrena som funnits. Författaren har byggt upp en väldigt intressant och skrämmande värld. Reglerna är väldigt hårda och straffen ännu värre. 
Det enda jag saknar är information om när/var/hur Darklings uppstod och började leva bland människor? Har de alltid gjort det? Ett litet minus för dessa oklarheter, men i övrigt så älskade jag själva världen.

Boken berättas ur både Ash och Natalies perspektiv och jag gillar båda väldigt mycket. Båda har väldigt distinkta berättarröster och jag behöver aldrig fundera på vems perspektiv jag läser ur.
Ash har känt sig ensam hela livet och är aningen avtrubbad och kall innan han möter Natalie.
Natalies karaktärsutveckling var ett nöje att följa. Från början var hon bortskämd, naiv och fördomsfull, men ju mer av sanningen hon lärde sig desto starkare och med viljan att göra rätt blev hon. Allra helst strax innan slutet tyckte jag väldigt mycket om Natalie.
Jag gillade relationen mellan Ash och Natalie i början, men sedan gick allt väldigt fort. Det hela har sin förklaring(och det är en mycket bra förklaring) vilket gör att jag kan förlåta den insta-love som uppstår. Det som stör mig är att helt plötsligt så släpper boken allt det som är spännande och fokuserar bara på kärleken istället. Jag önskar att den hade tagit mindre plats.

Jag hade egentligen gett  Black City ett högre betyg från början, men eftersom några småsaker störde mig och eftersom kärleken blev lite för mycket, så gör det att jag inte kan ge den full pott. En oerhört bra bok dock och jag rekommenderar den gärna.

                                                8,5 / 10

4 kommentarer:

  1. Så fort jag bara har 10 olästa böcker kvar i hyllan så ska jag se till att beställa hem den här :)

    SvaraRadera
  2. Svar: Förlåt för ett megasent svar. Jag blev i alla fall himla glad över att du gillade min video. Tack! :D Jag hoppas också att jag ska gilla Obsidian :)

    Gott nytt år till dig också (i megaefterskott) :D

    SvaraRadera
  3. Låter som en bok jag bara måste läsa någon gång :)

    SvaraRadera
  4. Har varit sugen på den här länge på grund av det awesomea omslaget! Måste läsa den nu efter din recension! :D

    SvaraRadera