fredag 30 november 2012

Everneath - Brodi Ashton

Titel: Everneath
Författare: Brodi Ashton
Serie: Everneath #1
Sidor: 370

Last spring, Nikki Beckett vanished, sucked into an underworld known as the Everneath. Now she's returned--to her old life, her family, her boyfriend--before she's banished back to the underworld . . . this time forever. She has six months before the Everneath comes to claim her, six months for good-byes she can't find the words for, six months to find redemption, if it exists.

Nikki longs to spend these precious months forgetting the Everneath and trying to reconnect with her boyfriend, Jack, the person most devastated by her disappearance--and the one person she loves more than anything. But there's just one problem: Cole, the smoldering immortal who enticed her to the Everneath in the first place, has followed Nikki home. Cole wants to take over the throne in the underworld and is convinced Nikki is the key to making it happen. And he'll do whatever it takes to bring her back, this time as his queen.

As Nikki's time on the Surface draws to a close and her relationships begin slipping from her grasp, she is forced to make the hardest decision of her life: find a way to cheat fate and remain on the Surface with Jack or return to the Everneath and become Cole's queen.


Det enda jag visste om Everneath innan jag började läsa den, var att omslaget är superfint och att den hade något med grekisk mytologi och underjorden att göra. Jag älskar de gånger när jag inte vet så mycket om boken och den visar sig vara riktigt bra, precis som i Everneaths fall alltså.

Everneath är en slags omtolkning på Hades och Persephone myten. I Everneath försvann huvudpersonen Nikki ner i underjorden, Everneath, och 6 månader senare (vår tid) så kommer hon tillbaka till vår värld, och nu har hon ytterligare 6 månader på sig att säga adjö innan hon måste återvända till underjorden igen.
Jag gillade verkligen handlingen, boken börjar med att Nikki vaknar upp i Everneath och väljer att återvända till jorden istället för att stanna kvar där hon är och sedan händer det saker hela tiden, från första till sista sidan.

Karaktärerna var helt okej. Jag hade svårt att sätta mig in i Nikkis sits, även om jag förstod varför hennes depression gjorde att hon valde att försvinna till Everneath, skulle jag aldrig kunnat göra samma val själv. Författaren gjorde ett väldigt bra jobb med att beskriva Nikkis känslor och tomhet, det kändes väldigt trovärdigt och jag gillade det.
Jag tyckte väldigt mycket om Jack, och jag tyckte inte alls om Cole. Tyckte dock aldrig att det var något sorts triangeldrama, Nikki var ju aldrig intresserad av Cole.

Slutet av boken var otroligt sorgligt och väldigt vackert, och jag ser fram emot att få läsa nästa bok.
I det stora hela så är Everneath kanske inte en bok jag kommer minnas för alltid, men det var ändå ett nöje att läsa den.

Favoritcitat:

“He leaned forward and said, "Tell me, friend. Is there more for us?"
I looked down at my feet. "There's everything for us.” 

                                           6,5 / 10

2 kommentarer:

  1. Jag fattade aldrig riktigt om det skulle bli en tvåa, men nu vet jag det i alla fall (hade varit ett väldigt hemskt slut om hela historien slutade där) så det var bra! :)

    SvaraRadera
  2. Åh jag vill ha den här boken bara för omslaget! Nu när jag fick reda på att du tyckte om den vill jag ha den ännu mer! :D

    SvaraRadera