torsdag 26 juli 2012

Heist Society - Ally Carter

Titel: Heist Society
Författare: Ally Carter
Serie: Heist Society #1
Sidor: 332

When Katarina Bishop was three, her parents took her on a trip to the Louvre…to case it. For her seventh birthday, Katarina and her Uncle Eddie traveled to Austria…to steal the crown jewels. When Kat turned fifteen, she planned a con of her own—scamming her way into the best boarding school in the country, determined to leave the family business behind. But now her dad's life is on the line, and Kat must go back to the world she tried so hard to escape...

Heist Society är en bok jag verkligen njöt av medan jag läste. En sån där bok som har allt. 
En rolig och spännande historia, briljanta karaktärer och bäst av allt, W.W. Hale the fifth!

Kat Bishop kommer från en familj av tjuvar och när hon fyller 15 bestämmer hon sig för att byta livsstil och svindlar sig in på en framstående skola. Hon hinner dock bara vara där några månader innan hennes gamla liv kommer ikapp henne. För att rädda sin pappas liv från en italiensk superskurk måste hon utföra sitt livs stöt, med hjälp av några vänner förstås.  

Karaktärerna är verkligen en av bokens starka sidor. Huvudpersonen Kat är smart, modig, rolig, lojal och charmig. Hon är lätt att tycka om och jag älskar att hon är självsäker och kan tänka själv.
En av de bästa sakerna i Heist Society är Hale. Det var ett tag sedan jag verkligen fastnade för den manliga huvudpersonen, men jag fullkomligen älskar Hale. Jag gillar att han är så ofantligt rik att han kan göra vad han vill, men ändå väljer att vara en tjuv. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva honom. Han är bara så bedårande bra.
Även sidokaraktärer är väldigt genomtänkta och jag tycker väldigt bra om alla.

Jag älskar allt som har med tjuveriet att göra, jag tycker det är väldigt smart (och ibland påminns jag lite om Ocean's Eleven filmerna). Det är inte som något jag tidigare läst om och jag finner boken väldigt uppfriskande och fängslande.
Takten är snabb och mycket hinner hända. Alla frågor får dock inte svar och jag är glad över att ha bok nummer två hemma.

                                              8,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar