lördag 21 juli 2012

Born Wicked - Jessica Spotswood

Titel: Born Wicked
Författare: Jessica Spotswood
Serie: The Cahill Witch Chronicles #1
Sidor: 330

Everybody knows Cate Cahill and her sisters are eccentric. Too pretty, too reclusive, and far too educated for their own good. But the truth is even worse: they’re witches. And if their secret is discovered by the priests of the Brotherhood, it would mean an asylum, a prison ship—or an early grave.

Before her mother died, Cate promised to protect her sisters. But with only six months left to choose between marriage and the Sisterhood, she might not be able to keep her word... especially after she finds her mother’s diary, uncovering a secret that could spell her family’s destruction. Desperate to find alternatives to their fate, Cate starts scouring banned books and questioning rebellious new friends, all while juggling tea parties, shocking marriage proposals, and a forbidden romance with the completely unsuitable Finn Belastra.

If what her mother wrote is true, the Cahill girls aren’t safe. Not from the Brotherhood, the Sisterhood—not even from each other.

Born Wicked utspelar sig i slutet av 1800-talet, i en värld där häxor brukade styra, innan 'the Brotherhood' tog över makten och kvinnor måste böja sig för männen och leva i skräck för att bli anklagad för häxeri. När Cate Cahill's mamma dog fick hon Cate att lova att hon alltid skulle skydda och hålla sina systrar säkra. Men Cate och hennes systrar är häxor och det finns en profetia som talar om tre magiska systrar, en profetia som trots Cate's innerliga önskan att inte gälla dem, verkar handla om systrarna Cahill.

I början hade jag lite svårt att komma in i boken och det berodde mesta dels på språket. Det är lite gammaldags, men efter att läst några kapitel ville jag inte ha det på något annat vis. 
Jag älskar tanken på att häxor en gång styrde samhället och bakgrundshistorian är väldigt trovärdig. Miljöerna är otroligt bra beskrivna, det blir nästan som en film medan jag läser.

Jag hatar 'the Brotherhood' (och senare in i historian, även 'the Sisterhood'). Bland det värsta jag vet är när kvinnor behandlas som mindre värda och det gör dem verkligen i denna bok. Kvinnor tillhör sina pappor och/eller makar, de får inte gå i skolan, arbeta eller ha hand om pengar. Ofta beskrivs dem som dumma och lättledda. Det gjorde mig så arg och jag kände samma maktlöshet som karaktärerna kände, jag kan inte tänka mig att behöva leva på det viset.

Det tog ett bra tag innan jag började tycka om Cate. Hon var så envis och oförståndig och kunde inte ens tänka sig att det kunde finnas olika möjligheter. Men hon växte hela tiden i mina ögon och det slutar med att jag verkligen gillar henne. Något jag hela tiden fann väldigt beundransvärt var hennes kärlek till- och hur hon hela tiden skyddar sina systrar och många gånger skulle jag göra samma val.
Jag älskar både Maura och Tess, framförallt är Maura en väldigt intressant karaktär men jag tror att Tess har många dolda djup (jag är verkligen nyfiken på hennes mind-magic. Den verkar ju lika stark som Cate's? , markera för spoiler) och jag längtar efter att få veta mer om båda.

Born Wicked är lite långsam ibland men det är absolut inget som stör mig. Jag älskar handlingen, miljöerna och språket. Slutet var både riktigt spännande och gjorde mig riktigt arg. Jag ser verkligen fram emot nästa bok och om Born Wicked hade varit skriven ur Maura's perspektiv hade den garanterat fått fullpoäng, nu räcker den tyvärr inte riktigt ända fram med det är ändå en bok jag varmt rekommenderar.

                                                            7 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar