fredag 8 juni 2012

The Selection - Kiera Cass

Titel: The Selection
Författare: Kiera Cass
Serie: The Selection #1
Sidor: 327
 
 For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glitering gowns and priceless jewels. To live in the palace and compete for the heart of the gorgeous Prince Maxon.

But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.

Then America meets Prince Maxon. Gradually, she starts to question all the plans she's made for herself- and realizes that the life she's always dreamed of may not compare to a future she never imagined.

The Selection är lite som tv-serien the Bachelor i en dystopisk framtid. Boken utspelar sig i det som förut var Amerika, men nu är ett helt nytt land. Människorna lever i olika samhällsklasser och var man hamnar beror på vad ens förfäder gjort för landet. America är en klass 5 och hon har ett hemligt förhållande med Aspen, som är klass 6. När det blir dags för Prince Maxon att hitta sin fru anmäler sig America till tävlingen och blir en av de utvalda. Nu börjar ett äventyr i sann Bachelor anda med dejter, kyssar och rivalitet något som America inte är ett dugg intresserad av.

Från början verkade det som att America skulle lida lite av "Bella Swan syndromet" som så många andra ya-karaktärer lider av idag. En liten bit in i boken visade det sig att jag hade fel och America kom att bli lite av en favorit karaktär hos mig. Hon är tuff, rolig och vet vad hon vill.
När det gäller killarna i boken var det inte svårt att hitta en favorit. Prince Maxon är väldigt gullig och jag gillade hans osäkerhet när det gällde tjejerna, blandat med hans intelligens och styrka när det gällde landet. Den där Aspen däremot..jag tyckte illa om honom redan från början, men eftersom jag inte vill spoila så kan jag inte säga mer..

The Selection är en romantisk, rolig och lättläst bok och är man ute efter en bok med lite mer djup så blir man lätt besviken. Man ser inte så mycket av det dystopiska elementet eftersom det mest fokuseras på tävlingen men jag tror att vi kommer få se mycket mer av det i nästa bok.
För mig var The Selection en underbar läsupplevelse, lite ytlig och fluffig, men ändå en jag njöt av.

                                                            9 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar